VR Talgoilla olisit jo duunissa, jos sitä kohta kellään on

Liikenneministeri Anu Vehviläinen tarjoaa meille nopeasti upouusia Made in Kainuu junavaunuja. VR aikoo säästää puuttuvat rahat antamalla kenkää hallituksen puheenjohtajalle ja pääjohtajalle. Kerrankin yt-neuvottelut käynnistyivät oikeasta päästää. Kyllä junat kulkevat ilman ylintä johtoa, kun tietokoneet korvataan ministeriön kellopeliappelsiineillä, pääsemme töihin, jos finanssikriisin jälkeen enää maastamme töitä löytyy muualta kuin Otanmäen Talgon tehtailta.

Suomalaista kiskokalusto- ja konepajaosaamista

Transtech Oy on yksi Euroopan johtavista kaksikerroksisen kiskokaluston valmistajista ja merkittävä vaativien konepajatuotteiden sopimusvalmistaja. Yhtiön toimipaikkoja ovat Oulun konttori ja Otanmäen tehdas, kerrotaan nettisivuilla.

Avainluvut

Liikevaihto (2007)                64 milj. €

– Kiskokalusto                     32 milj. €

– Konepaja                          32 milj. €

Henkilöstö 31.12.2007        436

Liikenneministeri Anu Vehviläisen (kes-kusta.) mukaan pääjohtajan ja hallituksen puheenjohtajan eron takana on kiista vaunukaluston uusimisesta, tietää Taloussanomat.

Ukko-Pekka höyryveturit joutavat jo ministerin mielestä romutettavaksi, vaikka puulla kulkevat Matin ja Liisan aikaiset höyryhepat kulkisivat puuskuttaen kotimaisella puuvoimalla.

Nettisivut kertovat

Otanmäessä sijaitsevan espanjalaisomisteisen Talgo Oy:n rautatiekaluston historia on maineikas. Yhtiön historia alkaa toisaalta Rautaruukin 1985 aloittamasta tavaravaunutuotannosta ja toisaalta Valmetin 1940-luvulla Tampereen Kiskokalustotehtaalla aloittamasta kiskokaluston valmistuksesta. Tampereen tehtaan viimeiseksi projektiksi jäi vuosina 1989 – 1992 valmistettu Valtionrautateiden suunnittelema 20 IC-vaunun valmistuserä.

Oy Transtech Ltd perustettiin 1991 ja osallisina olivat Valmet sekä Rautaruukki ja myös VR:llä oli edustus yhtiössä. Venäjän kaupan romahtamisesta juontaneiden vaikeuksien jälkeen Transtech fuusioitiin Rautaruukkiin vuonna 1996.

Espanjalainen Patentes TALGO (Treno Articulado Ligero Goicoechea Oriol) osti 18.6.1999 kiskokalustovalmistuksen Rautaruukilta ja yrityksen nimeksi tuli aluksi Talgo-Transtech Oy ja nimi muutettiin vuonna 2002 selkeämmäksi Talgo Oy:ksi.

Talgo Oy työllisti Otanmäessä ja Oulussa 400 henkeä ja vuonna 2005 sen liikevaihto oli 56 M€. Koko Talgo-ryhmässä on 1800 työntekijää ja vuonna 2004 sen liikevaihto oli 265 M€.

2 Kommentare zu „VR Talgoilla olisit jo duunissa, jos sitä kohta kellään on

  1. Kun Kajaani menetti edellisen keskustapuolueen lahjan Koillismaan katajaiselle kansalle eli Kemijärjen Sellutehtaan markkinavoimille, on puolueen pakko antaa jotain muuta. Nyt sitten on vuorossa Otanmäki. Niin ne markkinat heittelee. Ja mitä sille nyt KTM voi jos LVM näin päättää. Tai pääministerimme? Tunnettu globaali markkinamies. Primus inter pares.

    Siltarumpu ihan minne tahansa olisi vielä jollain tavalla ymmärrettävissä.

    Vanhusta siteeraten: „Epäilys siitä, että päättäjät eivät ole tilanteen tasalla olisi parempi kuin varma tieto asiasta.“

  2. suuretikaluokat, nyt ne pelaavat kaikilla korteilla, kun on vaalit viikon päästä, sen jälkeen tilanne muuttuu. Tarjolla on usvaa putkeen vaalikarjalle. Onneksi nuo pomot heittivät sentään kapuloita rattaisiin. Finanssikriisin varjolla poliitikot kaappaavat itselleen suuren vallan. Luin äsken, että valtion obligaatiot eli velkapaperit eivät mene kaupaksi, kun menivät lupaamaan pankkivakuuksia, jotka vetävät kansakunnat lopullisesti polvilleen, jos kriisi syvenee. Olemme vasta nähneet näytelmän ensimmäisen jakson. 50 miljardia, nääs, se on vino pino rahaa, nokialaiset joutuvat tekemään vuoden ilmaiseksi töitä, eikä vieläkään ole tuota summaa kasassa, koska kamoistakin pitää maksaa jotain. Poliittiset päättäjät väänsivät tämän summan takataskusta muutamassa päivässä, vaikka valtion budjetti on Nokiaa pienempi. Mitä sitten tehdään, jos tulee maksun aika? Hirvittää!

Hinterlasse einen Kommentar