Roistoristeilijä kupsahti kumoon

roistolisteilija

Kirjoitusvirhepaholainen iski otsikkoon. Vuosi takaperin katselin Espoon Tapiolassa telkkarista ohjelmaa loistoristeilijöiden sisäisestä turvallisuudesta. Laivat ovat isoja: matkustajia on enemmän kuin suomalaisessa pikkukunnassa.

Mitä kaikkea voi tapahtua, jos kapteeni ja perämies eivät ole lukeneet laivan käyttöohjetta? Ne eivät toimi maalla ja merellä. Isoissa aluksissa on monenlaista luksusta, mutta pyörillä ne eivät vielä kulje.

Tulipalo aluksella on vähintään yhtä vaarallinen kuin karilleajo. Ongelmia syntyy myös, jos matkustaja sairastuu vakavasti matkan aikana. Ensiapu osaa ehkä teipata Aku-Ankka-laastarin, mutta henki voi olla uhattuna, jos umpisuoli puhkeaa tai sydän lyö kuperkeikkaa.

Viinan ja ruoan tarjoiluun laivoilla on riittävästi taitureita ja baarimikkoja. Mutta jos laiva menee kumoon, tietää kapteeni ja perämies varmasti parhaiten, että pelastukoon se, joka ehtii pelastusveneeseen ensimmäisenä.

Laivan uumeniin jääneet mattimyöhäiset eivät enää laita valitusta laivayhtiön pääkonttoriin. Italialaisseiloreiden haittana olivat kuitenkin tällä kertaa kännykkäkuvaajat, jotka innostuivat tuottamaan amatöörifilmejä ammattilaisten hädänalaisesta toiminnasta.

3 Kommentare zu „Roistoristeilijä kupsahti kumoon

  1. Viinan ja ruoan tarjoiluun laivoilla on riittävästi taitureita ja baarimikkoja.“

    Osa tostakin porukasta lasketaan sellaiseksi, jota hyödynnetään pelastustehtävissä.

    Kun Estonia upposi, eräs merikapteeni evp. oli kuulemma itkenyt kuin pieni lapsi. Miehestä ei päälle sellaista olisi uskonut. Oli sodan ajan seisonut komentosillalla pyöreitä vuorokausia ja nykymenosta ajatellut, että laivan pitäisi näyttää laivalta eikä osotoskeskukselta ja työväen näyttää ja olla merimiehiä. Kansimiehistöä esim. 1000 matkustajaa kohti on karmean vähän.

  2. Jos ei Estonian komentosillalta nähnyt etuvisiiriä, eipä italolaivan kapteenikaan nähnyt pohjaa. Ellei ottanut kuppia pohjanmaan kautta.

    Suomen suuri kuntauudistus onneksi poistaa sen ongelman, että olisi laivoilla väkeä suomalaiskuntaa enemmän.

    Kännykät pitäsi laivoilla kieltää, kuten ennen oli tapana sairaaloissa.
    Ettei päässyt tulemaan suoraa dokumenttia valelääkäreistä.

    Oli kuulemma suomalaiskapteenin mukaan laiva ajanut liian läheltä rantaa.
    Kustaanmiekassa melkein kyljet raapiintuvat, muttei kukaan moiti.

    Ja miksipä ei kukaan propellipää keksi laivoihin sellaisia turvatyynyjä jotka heti täyttävät joka osaston, mihin merivesi alkaa virrata !

  3. Juha ja Vox, turvallisuus on kallista. Siksi sanonta: tuurilla ne isotkin laivat seilaavat. Luksusristeilyn imagoon „turvallisuuden korostaminen“ tai „riskinhallinta“ ei sovi. Sinne mennään ja kotiin tullaan ilman rusketusraitoja. Maailman merillä hukkuu kasapäin vähävaraisia, henkensä uhalla kotimaastaan pakoilevia, mutta tällä kertaa onnetar ei suosinut hyvinvtoimeentulevia tai rikkaita. Huomion kohteena oli tällä kertaa ehkä sellaista populaa, jonka vuositulot ovat suuremmat kuin kapteenilla tai perämiehellä. Toisaalta, ne halvimmat luksuspaikat ovat isonkin laivan pohjakerroksissa. Elämä ei kohtele meitä tasa-arvoisesti. Estonia taisi olla susi syntyessään; luksusta sen ajan noutopöydässä. Tämän paatin tarkoituksena ei ollut liikkua linjurin tavoin paikasta toiseen ja takaisin. Luksusristeilylle lähtevä etsii elämyksiä. Valitettavasti mainos ainutlatuisesta kokemuksesta taisi toimia liiankin hyvin?

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Ändern )

Google Foto

Du kommentierst mit Deinem Google-Konto. Abmelden /  Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden /  Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Ändern )

Verbinde mit %s