Miksi myönteiset uutiset karttavat Nokiaa?

june26_2010 031Milloin kuulemme Nokiasta ensimmäisen myönteisen uutisen? Applen myymälöihin on pitkät jonot jokaisen julkkarin yhteydessä. iPhone4 odottavat mobiilinörtit meilläkin kuin kuuta taivaalta. Suomessa Applen nelosia saa vasta syksyllä ja iPad julkaistaan ehkä vasta vähän ennen joulua.

Nokia tarjoilee pieniä torjuntaoperaatioita syksyn aikana. Kun N8 tulee kauppoihin saattavat tavalliset arkipuhelinten käyttäjät mieltyä siihen. Siinä on laatukamera sekä still- että videokuvia varten. OVI-palvelulta en osaa odottaa suuria muutoksia.

Nokian MeeGo-puhelin saattaa tulla myyntiin ennen vuoden vaihdetta, mutta varsinaiset “killeri” vasta vuoden kuluttua. Miten alas pörssikurssi ehtii vajota ennen sitä? Vaihtuuko johto ennen parempien uutisten tulvaa? Vaihdetaanko samalla hallituksen puheenjohtaja? Innostuuko joku teknojätti valtaamaan Nokiaa? Miten kauan jatkuu Nokian osakkeiden alennusmyynti?

Pelkkiä kysymysmerkkejä on tarjolla. Jos tuotepalettiin tulee korjaus ja jotain uutta tarjotaan, silloin kurssinousu saattaa olla melkoinen. Kuka uskoo kännyjätin uuteen tulemiseen?

Kolhiiko iPhone4 antennivika Applen mainetta?

 

7 Kommentare zu „Miksi myönteiset uutiset karttavat Nokiaa?

  1. Viimeisin myönteinen uutinen kuultiin tänään: Nokia lopettaa ay-maksujen perimisen.
    Neovostoliitonaikanen toimintatapa olisi joutanut romukoppaan jo aiemmin.

  2. Tasapuolisen puolesta, tuosta uutisesta sain kimmokkeen postauksen kirjoittamiseen. Tuo ei kuitenkaan ratkaise Nokian ydinongelmaa, joka on tuotesalkun laajuudessa ja kiinnostavuuden ohuudessa.

  3. „Kolhiiko iPhone4 antennivika Applen mainetta?“

    All publicity is good publicity. Ovathan Coca-Cola ja mäkkärikin epäterveellisiä tupakkamerkeistä puhumattakaan, ja hyvin pyyhkii. Ilmeisesti se on vain hienoa, kun omistaa jeesusteipillä korjaillun iPhonen.

    Ja Nokiasta kukaan ei puhu mitään.

  4. Juha, vahva brändi kestää kolhuja. Porvoossa vahvistui tässä kuussa, että pikaruokalat ovat suorastaan hengenvaarallisia. Tällä pohjoisessa jotkut hengen jättiläiset heittelevät polttopulloja Kebab-baareihin, mutta elämä jatkuu.

  5. Miksikö myönteiset uutiset karttavat Nokiaa? Nokia ei tee nykyään juurikaan liikkeitä, joita voisi tulkita myönteisiksi. Jos tuotepaletti ontuu toistaiseksi, kannattaisi harkita yrityskuvan ja brändin myönteisenä pitämistä tekemällä edes pieniä hyviä tekoja, myös Suomessa. Tämän päiväinen uutinen ylempien toimihenkilöiden ay-maksujen suoraan palkasta pidättämisen lakkauttamisesta on sinänsä Nokialle merkityksetön kuluerä, mutta sen pois höyläämisellä se jälleen lähetti negatiivisen signaalin median kautta yleisölle. Henkilöstöön kohdentuneet teot ovat murentaneet yrityksen imagoa eettisesti korkeita standardeja noudattavasta hyvästä yrityskansalaisesta. Nokian imago saattaa olla parempi kehitysmaissa, joissa yhtiö pyrkii rakentamaan itsestään kuvaa, joka noudattaa korkeaa yritysvastuuta erilaisilla Nokia Helping Hands tyyppisillä kampanjoilla. Nämä vaan eivät kosketa suomalaista Nokialaista pätkääkään eivätkä siten ehkäise Nokian kotimaisen maineen mustumista.

  6. entinen nokialainen, onko mahdollista, että Nokia valmistelee Suomea mahdolliseen exitiin? Suomi ei tietenkään ratkaise kännyjätin tulevaisuutta, mutta toivottamaksi heittäytymällä yritys voi valmistella kansalaisia lähdön varalle. Ylimielisyys on aina ollut osa Nokian imagoa kautta kännyhistorian. Se nousi juppiaikakauden jälkeen rääsyistä rikkauksiin, eikä ole koskaan päässyt siitä eroon. Apple vuorostaan on eräänlainen post-hippiaikakauden jäänne. Nokian viesti on aina mennyt himaan kabineteissa ja hienoissa piireissä. Apple ja Google ovat tajunneet käyttäjien arvon ja merkityksen. Applen henkilöstöpolitiikasta joku kirjoitti hiljattain, että parkkipaikalla on paljon urheiluautoja, Googlella tavanomaisempia menopelejä. Onko Nokialla mustia mersuja ja toytoita? Anteliaan palkanmaksajan maineessa Nokia ei mielestäni ole ollut. Rahaa on riittänyt johtajille sekä palkkana että optioina.

    Juha, halusin kaivaa esille Nokian uutispimennosta jotain purtavaa. On ihme, että niin isolla firmalla on niin vähän kerrottavaa.

  7. „Juha, halusin kaivaa esille Nokian uutispimennosta jotain purtavaa. On ihme, että niin isolla firmalla on niin vähän kerrottavaa.“

    Helge, tunnet alaa sata kertaa minua paremmin. Juuri sen takia Sinulla on vaikea ymmärtää sitä, miten vähän maailma antaa aikaa ja tilaisuutta Nokialle tai millekään firmalle asiaansa esittää. Kerroit aiemmin, mitä etuja on Nokian käyttöjärjestelmällä. Se ja numeaaliset mallin nimet hukkuvat informaation Niagaraan.

    Yksinkertaiset viestit: (kosketusnäyttö – iPhone – Jobs) menevät läpi, ei se, että tuodaan monta uutta mallia, joita kohdennetaan sinne tänne. Ja tottakai Nokia on teknisesti pätevä, sellainen mullakin on, mutta mallin numeroa en muista enkä ole siitä koskaan ollut kiinnostunut. Kaupassa sanoin: „tollanen“. „Tollasen“ kate on huonompi kuin merkkifarkkujen.

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Ändern )

Google Foto

Du kommentierst mit Deinem Google-Konto. Abmelden /  Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden /  Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Ändern )

Verbinde mit %s