Millainen matkailumaa Suomi Finlandé

Onko matkailussa Suome tulevaisuus? Tänä kesänä olen jälleen pohtinut tätä ikuisuuskysymystä matkaillessani halki Suomen. Helpoksi muutosta ei tee se, että ABC-asemat on kuin kopiokoneesta ja tienvarsiruoan laadusta voi olla vain yhtä mieltä. Moni-ilmeinen Suomi on kadoksissa ja tien päällä liikkuja näkee usein vähän liiankin paljon kaatamatonta metsää ja pelkkää luontoa.

Silti meillä on aineksia luontomatkailun ja rauhoittumisen mallimaaksi, mutta silloin pitää matkailla vuosia ajassa taaksepäin. Varsinaiset matkailukeskukset tarjoavat jotain aivan muuta. Niissä on tavoiteltu massamatkailun ideaalia ja rakennettu mökkejä ja pytinkejä muilta tyylejä lainaten.

Puurakentamisen perinteitä meiltä löytyy enää lehtitalojen ja museoiden valokuva-arkistoista. Kaikki säilyttämisen arvoinen on 60-luvulta alkaen jyrätty monta kertaa nurin ja tilalle on rakennettu kirkonkylän K-Citymarket. Ollaan niin kaupunkilaisia.

Luontoa toki löytyy, mutta luonnonmukaista rakentamista ei. Matkailukohteistamme on pikavauhdilla luotu Myyrmäen, Kannelmäen ja  Jakomäen kaltaisia taajamia, joissa mausteena on sveitsiläis-itävaltalais-tirolilainen visuaalinen ilme.

Miksi Suomi, Sauna ja Sibelius on jyärtty syrjää ja tilalle on tuotu Pizzaa, Kebabia ja Hesburgeria? Luonnolliset edellytykset parempaan olisivat olemassa, mutta jumalaton kiire on estänyt näkemästä, mikä meillä voisi olla erilaista.

Matkailun ammattilaiset ovat varmaan täysin eri mieltä, mutta rohkenen epäillä, että tämä nykyisen matkailurakentamisen linja saattaa katketa nopeammin kuin rohkenemme pelätä. Aito Suomi on pikkaisen piloilla, mutta piilossa on vielä tuhansia helmiä.

Sotkamo

9 Kommentare zu „Millainen matkailumaa Suomi Finlandé

  1. Elokuvassa „Leningrad Cowboys go America“ Matti Pellonpää tokaisi surkimusyhtyeelle : „Mennään Amerikkaan, niillehän kelpaa mikä vain !“.
    Suomi on Euroopan Amerikka, ja Etelä-Pohjanmaa on Suomen Amerikka. Ja kaikki kelpaa !

    Mutta ! Mitä mahtavat ulkomaalaiset ajatella meistä suomalaisista ? 😉

    Korpimaiden elämysmatkat, ilman niitä Alaskan koiravaljakkoja, elävät jo nyt jnkl. mikroelämää. Mutta korpia riittää, ja ulkomaantulijoitakin, ehkä, ellei pilata hyvää asiaa jollakin salokorven drive in pizzerialla !

    Mutta, jos se Burlescini saapuu taas katsomaan sitä länkälläänolevaa suomalaispuukirkkoa, niin sille voisi Berlusconi-pitsan työntää naamaan !

  2. No Lappi nyt kieltämättä on ja Lapin talvi. Mutta Lapin kesää ei sitten olekaan.

    Ja koko maata ajatellen infrastruktuuri on peräti puutteellinen. Lomailumielessä siis.

    Mutta kaikkein tärkein eli palvelu ontuu pahasti. Perinteitä kun ei ole.

    Ja kuten kirjoititkin, emme usko itseemme, omaleimaisuuteemme, supisuomalaisuuteen.

    Jos ennustettu, peloteltu ilmastomuutos on tullakseen, mahdollisuutemme paranevat, Suomesta voi hyvinkin tulla matkailumaa.

  3. kuka on varastanut mun mökkirantamaiseman? Voin olla väärässäkin, koska Suomessa on puolimiljoonaa tuollaista mökkirantaa ja ikävä kyllä matkailumme valttikortit on samassa kuvassa.Noiden rantojen ääreen on turistin vaikea löytää.Jos sattuukin sadeviikko ei maine ainakaan kasva kepeälle perheturismille sopivana lomapaikkana.
    Suomi saa joko Suomifaneja (=vähän ja innokkaita) tai kertakävijöitä (=vähän koska kapasiteettia ei ole). Palvelut ja niidensaatavuus ovat surkeat. Moni saattaa kysyä mökillään mitäs nyh? Ei rannassa makaava ruuhi kutsu kalastelemaan ja osaako turisti edes kalastaa.Jotta matkailu olisi kansallisesti merkittävää olisi tarjottava selkeitä paketteja joihin kuuluu opastusta, kiertoajeluja ja tutustumista tähän suomalaisuuteen.Meillä kun tapahtuu liian vähän noin automaattisesti.Omassa kesäkunnassani on markkinat 4x kesässä ja ei niitäkään voi estoitta ja innolla kehua.Mistä maaseudulla saa kunnon ruokaa? Ei ainakaan noilta abc jne etc asemilta tai Hesen hurjista sötkelöistä.Tuoretta leipää ei edes tunneta ja kalakin on Norjasta raahattua kassilohta.Hinnat euroopan huippua ja eksoottisuus lähinnä tuotteiden omituisuudessa.Maku ja elämykset täysin kateissa.Hyvääkin saa mutta ne paikat ja aukiolo ajankohdat täytyy tietää ja se ei turistilta onnistu….ei edes paikallisilta, kun hyvien ruokapaikkojen pystyssä pysyminen on harvoin vuosia kestävää.Jos ei kelpaa meille niin ei kyllä muillekaan.Me syödään kotona-se on tapa tässä maassa.Tien päällä kelpaa mustin murkina.
    Olemme kalliita ja samaa tavaraa saa muualta halvemmalla.Meidän on tyytyminen (sori-rasistinen näkemys) Venäläisiin ja mikäs siinä samaa rahaa sieltä tunkee.Othamme omamma poies.Veivät Karjalan, mutta tuovat rahansa tänne.Siinä se kohderyhmä joka tulee aina vaan uudelleen.Kiinalainen käy kerran, mutta kun niitä on monta niin sekin tuo miljardeja.Ei matkailu meitä kuitenkaan pelasta, koska sehän on palvelua ja missäs ne palvelijat meillä on.Saa itse kantaa lautasensakin tiskiin.Hyi olkoon vaikka maksaa niin melkein tiskaa.Ne on ruotsista opittuja huonoja tapoja.

  4. „Aito Suomi on pikkaisen piloilla, mutta piilossa on vielä tuhansia helmiä.“ Olet varmaan oikeammassa kuin uskotkaan.

    Muistaakseni ns. business matkailu vastaa yli 60 % Suomen matkailua. He eivät elämyksiä kaipaa. Eivätkä juurikaan Lapissa käy- Keskustellaan sitten siitä lopusta 40 %:sta.

    Olen kanssasi samaa mieltä; meidän suomalaisten edut on jyrätty syrjään, koska maahan on haluttu rakentaa volyymimatkailua. Siihen sopivat kansainväliset volyymimatkailun konseptit ja ratkaisimallit. Siis sellaista, joka ei meidän maahan istu lainkaan. Jos haet volyymeja saat ehkä niitä hyvinä aikoina. Mutta et taatusti silloin kun maailman talous menee päin …. Mutta exclusiivisen markkinan ongelma on, että pitää osata tehdä kiven kasvamisesta tuote.

    Sitä ei moni osaa. Missään. Suomesta puhumattakaan.

  5. Kysyisin näin:“Mitä meillä on mitä ei olisi Ruotsissa tai Norjassa?“ Kun joku tulee tänne kaukaa niin nuo kauniimmat naapurimaat vuonoineen ja koskineen tarjoavat paljon enemmän kuin kotomaamme.Tarjoavat jopa vuoden ympäri hienojen laskettelukeskusten avulla.Palvelut pelaa ja homma toimii.Suomi jää pieneksi ja kiinnnostavaksi juuri siksi , ettei meistä tiedetä mitään.Käymällä Suomessa voi maailmalla kehuskella!Kuulumme samaan mystiseen kategoriaan kuin vaikkapa Katmandun kävijät…niin sekin on tunnetumpi.Olemme hajuton ja mauton maa, jossa ei kannata käydä pikavisiitillä.Kuukaudessa saattaa jo saada imettyä itseensä sen mikä Suomessa on hienoa…siis ehdottaisin Peter Mayle tyyppistä lähestymistä kun hänen Lontoolaisystävänsä kysyivät mikä viikko olisi paras aika saapua Provenceen.Hän vastasi, että jos sinulla on vain viikko aikaa älä tule lainkaan.Sloganiksi siis „Alle kuukauden matka Suomessa on kiellettyä!“Tästä nousee suuri kansainvälinen mediakeskustelu, jossa samantien huomataan miten ekologista pitkäaikainen matkailu on ja miten typerää on lentely ja hosuminen nähtävyyksillä.Lennä vähemmän-näe enemmän.Suomi edelläkävijäksi kestävän, pitkäkestoisen matkailun maana ja päiväristelijöille sanottaisiin samantien miten naurettavaa on olla täällä päivä.“Come again and stay a month!“Tämä kaikki edellyttää uusien majoitus ja ravintolayrittäjien invasiota.Bed and breakfast all around.Pyöräile Suomi ympäri..melo…ui Suomen 100 järveä extreme matkat.Tämä kaikki vaatii valtiovallalta yrittäjäystävällistä politiikkaa ja uutta asennetta jopa yrittäjä verotukseen.Yrittämisen ja työllistämisen tulee olla kannattavaa ja ilmna tukiaisikin.Se joka työllistää ansaitsee palkinnon eikä lisää verolappuja..Ainakaan tuleva alv alennus ei tue ravintolassa syömistä.Miten Ranskassa tämäkin tehtiin ihan toisinpäin.Hinnnat laskivat ja kansa syö taas kapakassa…työpaikat säilyy jne.

  6. Mielenkiintoisia kommentteja. Näitä Toben mainitsemia mökkirantamaisemia on varmaan puoli miljoonaa ja me suomalaiset olemme ainakin niihin hullaantuneet. Tuntemattomuus ja eksoottisuus saattaisi edelleen toimia magneettina Suomen hyväksi.

    Jossain vaiheessa ex.ddrläisiä kuskattiin bussilasteittain Suomen halki matkalla huippuvuorille ja takaisin. Jotkut hotellit saivat siitä vuosiksi oivan leipäpuun.

    Joulupukin maa on myynyt plastiikkajoulua pikadestinaationa, mutta uutta olisi Toben ajatus vähintään kuukauden pituisesta lomasta maassamme.

    Moni ulkomaalainen on jäänyt maahamme erottuaan suomalaisesta „vahvasta naisesta“, joka ei ole alistunut miehen palvelijaksi.

    Hyvää ruokaa Suomessa tarjotaan kotitalouksissa, mutta abc-asemat ja ravintolat eivät suomalaista tarjoaa. Ruokalistoilla upeinta on hintataso, joka ei ole missään suhteessa laatuun. ALV-alennus ei ravintoloita pelasta, jollei ne ensin opi tekemään kunnollista ruokaa.

    Paras tapa matkustaa Suomessa on 60-luvun saksalaisilta opittu:

    * kylmälaukussa takakontissa voileipää, piiraita ja muuta kotona tehtyä
    * omatekoista kahvia tai teevettä termarissa (käytämme murukahvia, jotta vahvuutta voi säädellä)
    * pullovettä voi ostaa citymarketeista, mutta kraanavesi säilyy maukkaana
    * omat eväät voi mutustella ajaessa ja matka-aika lyhenee
    * vaimo lukee ääneen kirjaa, jolloin ei tarvitse kuunnella radio-ohjelmia

  7. Lonely Express, kirjoitan näitä rivejä Kainuusta, leipämaakunnasta ja tunnen leipäjuuston. Vietämme osan vuodesta Sotkamossa ja 8-9 kuukautta Loviisassa. Onko sinulla kytkentöjä Kainuuseen?

  8. Sukulaisia siellä asuu, joten sen vuoksi olen Sotkamossa aikaani viettänyt. Laskettelua, Katinkultaa ja Sotkamon Jymyä. KUOLEE, KUOLEEE!. Paras yleisö on Sotkamossa.:)

    Terveisiä vaan Sotkamoon.

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Ändern )

Google Foto

Du kommentierst mit Deinem Google-Konto. Abmelden /  Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden /  Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Ändern )

Verbinde mit %s