Lempäälään Taiteilijaksi!

Herra Varjelkoon, onko Lempäälän kaltaisia paikkoja enemmänkin Suomessa? Kunnallinen taideasiantuntija poistaa poliittista satiiria seinältä, ettei kulttuuriministeri Stefan Wallin saisi sydäriä ja „kunnan etujen“ vaalimiseksi.

Katselin poistettujen taideteosten kuvia ja nehän olivat hauskoja.

  1. Taiteen tehtävänä on herättää keskustelua
  2. Taiteen tulee vedota tunteisiin
  3. Lempäälä pelkää keskustelua, koska kunta on yhteistyössä valtion kanssa (he-he!)

Hitlerin Saksassa rappiotaide kerättiin pois museoista ja näyttelyistä. Suomessa poliittista burleskia ja surrealismia sensuroidaan natsikumppanuuden perinteitä kunnioittaen.

Olen pensselillä päähän lyötynä. Miten tällaisia paikkoja ja viranhaltijoita vieläkin löytyy maastamme?

17 Kommentare zu „Lempäälään Taiteilijaksi!

  1. Kiva kun jaksat kirjoittaa kesälläkin. Olen lomaillut.

    Lempäälässä taitaa olla burleskia surrealismia liikaa – siinä Idea Parkissa.
    Eivät kestäneet enää enempää.
    Ja tämä burleski Tyyppi Sukari haluaa samaa „taidetta“ kaikkialle Suomeen.
    Hyvin menee, mutta menköön… kunhan pysyy poissa näiltä kulmilta.

  2. M.Erimies
    Siis Ideapark, Lempäälä, poliittinen taide, rappiotaide, natsismin perilliset, kunnan ja valtion virallinen taidevalvonta jne. Voiko tämä olla totta? En osannut yhdistää noita aikaisemmin.

    Tämä pitänee paikkansa: Toijalan takana ei ole mitään!

  3. Ei taiteella mitään tehtäviä ole.Jos herättää tunteita tai saa aikaan ajatuksia niin hyvä niin.Ei tässäkään casessa kukaan puhu itse taiteesta vaan ministeri WAllinin herkästä hipiästä, koska se on aina kiinnostavampaa kuin itse taide.Taide on juuri siksi niin merkityksellistä ettei sille saa asettaa päämääriä ja ideologisia tavoitteita.Ei edes viihdytystä.Jos taide on taidetta se ns. kolahtaa.Kovin harvoin kolisee.Taiteena esitellään mitä tahansa ja tässäkin lopullinen tavoite on saada a) joko näyttelyyn tullut ideaparkkiin tai b) ideaparkkiin tullut näyttelyyn.Molemmat kuulemma nähtävyyksiä.
    Tervemenoa jos ei aikuisten oikeasti ole parempaa tekemistä.Puhtaan taiteen puolesta….ry.Onko puhdasta kuvaa olemassakaan kun se on kuitenkin jonkun puolueen vaalirahaksi menossa.Itse konstnär tuskin saa kuin mainetta ja kutsun Keskustan kesäpäiville.

  4. Tobe, hei, eihän tässä ollut vielä edes koeteltu ministerin hipiän herkkyytä.
    Eikös taulut korjattu varmuuden vuoksi, enenmmänkin varoen kuvan kohteena olevien
    hipiöiden sietoa.

    Mutta siellä päin jos liikutte, käykää Iittalassa naivistisen taiteen näyttelyssä.
    Ei mitään suurta, mutta kivaa, virkistävää, hauskaa.

  5. Lempäälän sivistystoimenjohtaja Nina Lehtinen ei halua, että Lempäälä tulee leimatuksi.

    „Tämä ei ole kuntalaisten edun mukaista. Työt olivat taiteellisesti korkeatasoisia, mutta ei Lempäälän kunta halua profiloitua tällaisen taiteen tukemiseen.“

    Miehekästä puhetta. Lempäälä ei halua tukea poliittista rappiotaidetta maassamme. Kolmannen valtakunnan kulttuuripolitiikasta löytyy lisävinkkejä muillekin kunnille tästä osoitteesta:

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Rappiotaide

    Rappiotaide (saks. Entartete Kunst) on Saksan Kolmannen valtakunnan aikana natsien „rappiolliseksi“, „juutalaiseksi“ tai „bolševistiseksi“ leimaamaa kuvataiteilijoiden, muusikoiden, näyttelijöiden ja ohjaajien sekä kirjailijoiden taidetta. Natsit järjestivät eri puolilla maata rappiotaiteen näyttelyitä.

    Näiden vastakohtana esitettiin natsien hyväksymiä „saksalaisen taiteen“ näyttelyitä. „Rappiotaiteen“ näyttely oli monesti huomattavasti suositumpi kuin „oikean saksalaisen“ taiteen näyttely.

    Olisin halukas tulemaan Lempäälään tutustumaan „lempääläisten taiteeseen“. Uskon, että niissä on puhtaita pulmusia, kauniita ideaparkkipaikkamaisemia ja muuta mukiin menevää.

  6. Pakko uskoa jos joku kuukausipalkkaa nauttiva kulttuurivastaava sanoo ja kehuu Lempäälän taidetta.Samaa sarjaa ovat useimmat kriitikot.He puhuvat vain toisilleen. Alan sisäinen genre on se millä oma arvo nousee ja siksi voi ja pitää käyttää estoitta sanaa:“Korkeatasoinen!“
    Lempäälä on kiva paikannimi ja siellä on kiva olla kulttuuritoimenjohtajana.Tässäkin tapauksessa kaikki keskustelu hyllytetystä taiteesta vain mainostaa niitä jäljelle jääneitä.Kaikki publiciteetti ihan gratis!
    Kansalaiset menkää katsomaan taidetta vaikka Mäntyharulle ja matkan varrella sinne uuteen pieneen taidekseksukseen Elimäellä..Koskiston meijeriin…ai niin ei mitää hylättyjä tauluja…ei Wallinia…ei ketään..vain taidetta.Mahtaa olla turhaa touhua.

  7. Tobe
    Kiitos Koskiston Meijeri-vinkistä. Osoite on Ruotsinpyhtään kunnassa, mutta ei kaukana Elimäen rajalta. Olen syntynyt Ruotsinpyhtäällä, mutta en ole koskaan käynyt Meijerin taidetta katsomassa. Pitänee parantaa tapoja.

  8. Puhutaanko tässä taiteesta itsestään vai siitä mitä taiteen nimissä esitetään pyrittäessä saamaan huomiota kenties jollekin aivan muulle kuin kyseiset teokset olemuksellaan edustavat.
    Muistanpa Kiasman ensimmäisiä “ taidenäyttelyitä „, missä ihmisen eri eritteet pyörivät tehosekoittimessa niin taiteellisesti että!

    Eikö taiteen tehtävä ole myös hiukan ravistella ja kärjistää. Saada aikaan liikettä pysähtyneeseen veteen. Jokainen katsoja tykönään määrittelee mikä on taidetta, tai sitten ei.
    Mistä tahansa tekeleestä ei ole pakko pitää, jos siltä tuntuu. Mutta turha siitä on ruveta kinaamaankaan. Kauneushan on tunnetusti katsojan silmässä.

    Alkeellista on ennalta kieltää joku näyttely mahdollisen yleisen negatiivisen reaktion pelossa. Pelaamalla aina “ varman päälle „, ei meillä Kalevala aiheisen maalaustaiteen lisäksi mitään
    muuta olisikaan. Näissä ko. teoksissa ei kyllä mitään järisyttävää ollut, hiukan huumoria ehkä. Sallimalla teosten esillepano asia ei olisi ylittänyt uutiskynnystä edes heinäkuussa.

  9. Juhamatille pikkukommentti.Vastustan juuri sitä, että taide on ainoastaan julkisuuspeliä ja sen oikea arvo(mikä lie?) ei enää synnytä mitään julkisuutta.Jo satavuotta sitten dadaismin aikaan tämä alkoi.Tuotiin se pisuaari ja pullonpesutelin galleriaan ja kas julkisuus oli saavutettu.Taide on siis alistettu jollekin julkisuus pelleilylle ja ei kiinnosta itsessään ketään.Kuvataiteelle täytyisi antaa uusi nimi..vaikkapa „Hämmästely/Hämmentely!“Se on suunnaton vaihinko.Vertailun vuoksi: Jos vaikka Savonlinnnan opperajuhlat kiinnostaisi ainoastaan siksi, että joku ooperadiiva kertoisi ensin mediassa kohuartikkelin omasta pedofiliastaan…Juuri kuvataide, jonka kiinnostus on alhaisempi kuin muiden taidemuotojen on näköjään saataava aikaan aina joku tappelu, jotta se ylipäätään saisi yleisöä.Ihmisen aisteista näkö on parhain ja siksi ihmettelen ettei juuri kuvataide kiinnnosta enempää.Se on vissiin liian hiljaista ja intiimiä tähän nykyaikaan?Jää pienelle piirille siis…

  10. No mutta veljet. Epäilettekö taiteen tekijäin motiivien vilpittömyyttä? Ei syytä.

    Kiasman uusin teos on nimeltään „Katto vuotaa.“ Hinta useita kymmeniä tuhansia. Se toistuu vähän useammin mutta on vähän halvempi kuin naapurin teos „Marmorit taipuu. Ja tippuu.“

  11. Mielenkiintoinen taidekeskustelu.
    Hakin mainitsemat Kiasma ja Finlandia-talo hyviä oivalluksia.

    Mutta suurimpia intohimon tunteita herättävät ne visuaaliset ilmiöt, joita ei ole lainkaan visualisoitu. Esimerkkeinä Muhammedin kuvat, joita kukaan ei ole nähnyt, musliminaisten piilotetut vartalot ja kasvot, sekä tietokoneseen säilötyt lapsipornokuvat, joilla ei ole optista ilmiasua.

    Padotut tunteet saavat miljoonat polttamaan lippuja tuntemattomien partanaamakuvien johdosta, ja suuntaamaan toimettoman testosteronitulvansa aggressiiviseen poliittisesti johdettuun korvikekäyttäytymiseen. Tai pakoilemaan ajatuspoliisia, joka etsii bittimielikuvia aivoista ja tietokoneitten muisteista. Viimeksi mainittuun ilmiöön ei edes Seta ole tarttunut.

    Voisiko VISUALradio avata visuaalisuuden padot ! 😉

  12. Vox Populi, Visuaalisten Patojen avaajaksi ryhdyn mielelläni, mutta käyn vilkaisemassa, onko avainnipussani siihen sopivaa tiirikkaa. Vaihtoehtoisesti ajatuspoliisin virka tuntusi kauhealta tehtävältä.

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Ändern )

Google Foto

Du kommentierst mit Deinem Google-Konto. Abmelden /  Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden /  Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Ändern )

Verbinde mit %s