Pienestä Shell on aloittanut

ShellSipoon korvesta löytyy herttainen SHELL-huoltoasema. Pienestä on tämänkin jättifirma aikoinaan saanut alkunsa. Kuvittelen, että Sipoon jakelupiste teki parhaat tilinsä 60-luvulla. Brändin perusvärit ovat edelleen tallella ja tämä kioski kelpaa esimerkiksi monelle suomalaiselle teknologiayritykselle, joka tähtää palvelujensa kehittämiseen.

Palveluajattelu on meikäfirmoissa harvinaista.

Siirtyminen tuoteajattelusta palveluajatteluun onnistuu luomalla ja tuomalla uusia näkökulmia asiakassuhteisiin. Kone- ja laitetoimittajamme pääsevät kiinni uusiin asiakkuuksiin – sekä kotona että muualla – paneutumalla palvelujensa kehittämiseen.

Palveleva konepaja lähtee liikkeelle asiakkaan prosesseista ja toimintatavoitteista.

1960-luvun  mopomiehet saivat kuvan osoittamista SHELL-kiskasta bensaa, öljyä, punaista Palmaa, tulitikkuja, tupakkaa ja jäätelöä. Ehkä muutakin?
Nykyajan palvelun kehittäjältä vaaditaan samanlaista perusasioihin paneutumista ja uteliasta mieltä.

  1. Tutkitaan asiakkaiden tarpeita ja heikkoja signaaleja
  2. Paneudutaan prosesseihin, keskustellaan, syvennetään ymmärrystä
  3. Tehdään palvelu asiakkaalle mahdollisimman helpoksi
  4. Vaivattomuus on valttia, saavutettavuudesta on etua (verkkoläsnäolo)
  5. Kustannustehokkuuteen päästään arvoketjun syvällisellä ymmärtämisellä
  6. Verkottumalla yritys voi laajentaa palvelutarjontaansa

Teknologiayritysten on päästävä lähemmäs päätöksentekijöitä, suoraan iholle, on hakeuduttava vuoropuheluun ja tarpeiden ymmärtämiseen. Pintapuolinen havainnointi ei riitä.

Shell-huoltsikan hoitaja on tiettävästi lukenut tarkkaan kylällä pyörivien mopomiesten ja fillariporukoiden „heikkoja signaaleja“. Nykyajan teknologiayrityksen haasteena on operointi globaalisessa kylässä. Paikallisuuteen on päästävä uusilla keinoilla.
Miten palveluideologia suhtaudutaan tuhansissa konepajoissa tai ICT-firmoisa, jotka vääntävät joko peltiä paperikoneisiin tai koodia automaatiojärjestelmiin?

  1. Miten tuotekeskeisyydestä päästään irti?
  2. Voiko konepaja hyödyntää verkostoja ja sosiaalisen median ympyröitä syventääkseen asiakassuhteitaan?
  3. Olisiko Facebookista, Twitteristä, Qaikusta apua asiakkuuksien laajentamiselle?

Palvelumallin rakentamiseen on laman syventyessä yllin kyllin aikaa. Riittääkö rohkeutta  tarttua tarjolla oleviin uusiin teorioihin? Moniko lähtee ennakkoluulottomasti soveltamaan outoja oppeja omiin toimintoihinsa?

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Ändern )

Google Foto

Du kommentierst mit Deinem Google-Konto. Abmelden /  Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden /  Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Ändern )

Verbinde mit %s