Palvelujohtaminen ja palvelumuotoilu

Louis VuittoonSuomen teknologiateollisuus syö säkistä ehtyvää tilauskantaansa. Uusia tarjouspyyntöjä ei tule raekuuron tavoin. EK eli Elinkeinoelämän Keskusliitto pelkää ja tietää, että investointihyödykkeiden valmistajat ovat suurissa vaikeuksissa. Pudotus tulosmittareiden taivaasta on ollut ennennäkemättömän nopeaa.

Viime vuonna konepajat tekivät elämänsä parhaimpia tuloksia. Tänä vuonna mittarit osoittavat suoraa pudotusta. Lähitulevaisuus lupaa lähinnä „leipäjonoja duunareille“ ja kauhuskenaarioita firmojen johtajille.

Pääministeri Matti Vanhanenkin mainitsi uutisissa tänään, että konepajan ongelmat tulevat todennäköisesti pahenemaan. Vanhanen yritti kommentissaan arvuutella, että syksyllä voi tapahtua käänne parempaan, mutta ei maininnut missä maassa.

Omasta vinkkelistä näen, että riskirahoittajat tarkastelevat teknologiateollisuuden syöksyä nitropurkkia hapuillen. Uusia konsteja tarvitaan. Pelastuksen evankeliumit ovat nyt tarpeen!

Mistä lamalääkkeet löytyvät? Onko suomalaisilla investointituotteiden valmistajilla enää luvassa entisen ajan vahvaa menoa maailman markkinoilla? Nähtäväksi jää, koska olemme olleet vahvoja aloilla, kuten metsäteollisuudessa, jossa tulevaisuuden näkymät ovat pelottavan harmaat.

LAMALÄÄKKEET

Onko toivoa paremmasta? Millaisia lamalääkkeitä nyt tarvitaan? Omissa porukoissamme olemme miettineet, miten kurjuuden suosta noustaan.

  1. Teollisuuden palvelustrategia (Kone pärjää)
  2. Avoin innovointi ja yhdessä tekeminen (suuremmat kokonaisuudet)
  3. Palvelumuotoilu (Industrial Service Design)
  4. Palvelujohtaminen (Prosessien uudistaminen läpi arvoketjun)
  5. Palvelustrategian kehittäminen (kuuntele, tutki, ymmärrä, yhdessä asiakkaan „kaa“)
  6. Alihankkijuudesta omien tuotekokonaisuuksien luomiseen
  7. Yhden suuren perässä läähättäminen on hengenvaarallista
  8. Sähköisen kaupankäynnin kehittäminen
  9. Virtuaalisen organisaation rakentaminen
  10. Pitkäjänteinen huomio asiakkaisiin ja ongelmanratkaisutarpeisiin

TUOTEKESKEISYYDESTÄ AVOIMEEN PALVELUTUOTANTOON

Radikaaleja muutoksia tarvitaan ja korjaaviin toimenpiteisiin on ryhdyttävä välittömästi, koska muuten firmoilla ei ole muuta mahdollisuutta, kuin avata pääportti ja pyytää jengiä marssimaan ulos. Sen jälkeen portti suljetaan ja kiinteistö annetaan välittäjälle myytäväksi. Nyt jos koskaan, ne voittavat, jotka reagoivat ajoissa ja ryhtyvät puuhaamaan parempia innovaatioita asiakkaiden niukempiin tarpeisiin.

4 Kommentare zu „Palvelujohtaminen ja palvelumuotoilu

  1. Helge,

    Kuten olet hyvin tietoinen, elamme epavakaisia aikoja, aikoja jotka vaativat muutoksia meidan asennoitumisessa ymparistoon, tyohon ja kaikkeen siihen mita „ennen“ olimme pitaneet standartisena, „modus vivendi“. Kuten olet tullut havainneeksi „modus operandi“ tulee olla sovelletuskelpoinen vallitseviin olosuhteisiin. Huominen ei ole koskaan eilisen jaljennos, parhaillaankaan – ja tatanykya se ei ole vertailukelpoinen mihinkaan meidan aikaisempaan kokemukseen, tehden ne epapateviksi huomista suunnitellessa.

  2. Tiukkaa tavaraa Helge. Onglema on vain ne Suomen konepajat ja niiden johto. Palvelustrategiaa tuskin kukaan muu kuin kone on edes viitsinyt miettiä. Tai sitten tuotekehityksen tehostamista. Sehän on ihan turhaa hommaa vai? „Mehän vaan väännetään pelliä mutkalle“. Ja jos joku konepajan pomo on joskus ajatellut sähköistä kauppaa niin voi ilmoittautua minulle (jätä kommentti Americanona blogiin) niin tarjoan kaljat ja viskit ihan varmasti.

    Radikaalit muutkoset tulevat vain radikaalien aikojen jälkeen. Suomen sisällisodasta ei paljon hyötyä tainnut olla, mutta se kuitenkin loi pohjan tasa-arvoisemmalle yhteiskunnalle. Tässä yrityskentässä on tietysti se ongelma, että onko huonojen aikojen jälkeen jäljellä jotain mitä muuttaa. Se onkin sitten toinen juttu.

  3. Karl, „Huominen ei ole eilisen jäljennös“ tuo mieleen „You can’t enter the same room or river twice“. Yritykset muuttuvat, mutta eivät välttämättä ympäristöään seuraten. Ne voivat myös siirtyä entistä lähemmäs takapajulaa.

    Americano, Olen kanssasi aivan samaa mieltä. Kone on ehkä niitä ainoita, joka on edes miettinyt palvelustrategiaa. Uskon, että ns. Teknologiateollisuutemme, jota kuvaat osuvasti „vääntää pelliä mutkalle“ joutuu sähköistämään toimintaansa, koska vahvimmat veturit siirtävät alihankintansa täältä vaikka Timbuktuun, jos palvelu on parempaa, hinnat kodallaan ja kokonaisuuksien kehitys veturien toiveiden kanssa linjassa (Kone, Metso, Wärtsilä jne.)

    Onko „huonojen aikojen jälkeen jäljellä mitä muuttaa?“ on pelottavan ajankohtainen kysymys. Juttelen kanssasi näistä asioista mielellään lisää Online.

    Skype: visualradio
    Puhelin: +358 50 309 2021

    Kutsun sinut mukaan: http://kknetwork.ning.com/

    PS: Karl kommentoin Australiasta käsin kerran „Viimeisellä rannalla“ vertauksella ja TEKNOLOGIATEOLLISUUTEMME (eli pellinvääntöfirmamme) ovat lähestymässä sitä.

  4. Helge,

    „Yritykset muuttuvat, mutta eivat valttamatta ymparistoaan seuraten. Ne voivat myos siirtya entista lahemmas takapajulaa“ Jos jattaisimme neg/pos johtopaatokset pois, niin eiko olisi helpompi nahda tilanne sellaisenaan? Toulloin nakisin mahdollisuuden loytaa uusia vastauksia vainhoihin kysymyksiin joita innovaation miehena naytat aina loytavan.

    Ymparisto ja olosuhteet ovat aina muutoksen alaisia ja vain silloin kun itse emme ole siihen myontyvia tulee eteen „takapajulan“ epatoivoiset kuvat.

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Ändern )

Google Foto

Du kommentierst mit Deinem Google-Konto. Abmelden /  Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden /  Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Ändern )

Verbinde mit %s