Sossumedialla Lamantorjuntaan!

Yrityksen tärkein pääoma on henkilöstön osaamisessa ja kyvyssä hyödyntää sitä. Näin kerrotaan juhlapuheissa ja hyvien aikojen powerpointeissa. Kuka auttaa yksilöitä, yrityksiä, yhteisöjä, asiantuntijayrityksiä ja kolmannen sektorin organisaatioitaan nyt, kun ajat eivät suosi kaunopuheisuutta? Nyt, kun liikkeellä ovat kirvesmiehet ja organisaatioiden ohentajat, lama oikeuttaa yritykset läskin leikkaamiseen, liikakiloja vähentämiseen.

Hyödynnätkö sinä sosiaalista mediaa täysipainoiseti laman torjunnassa? Vaikeina aikoina kansalaiset tarvitsevat tukea monissa asioissa. Sosiaalisen median salat eivät avaudu hetken mielijohteesta, mutta verkostoista, parvista ja vurovaiktusalustoista saattaisi olla apua juuri NYT.

Tuoreita uuden osaamisen alueita ovat:

•    verkkotyöskentely, verkottuminen
•    virtuaalisen organisaation rakentaminen
•    maailmanlaajuisen verkottuneen yhteistyön syventäminen

Tiedosta hyötyä, luovuudesta lisäarvoa, innovaatiot ovat investointeja tulevaisuuteen!
Teknologia ja uudet työmenetelmät tuovat yritykselle lisäarvoa vasta silloin, kun niistä osataan ottaa kaikki hyöty käyttöön ja kaupallinen vääntö maksimoidaan. Suomessa syntyy useita satoja IT-alan yrityksiä vuodessa, monet näistä joutuvat taistelemaan paikasta auringossa useita vuosia ennen uuden palvelun tai tuotteen läpimurtoa. Uusia hyvinvointialan yrityksiä syntyy saman verran. Valtaosa näistä on pieniä, yhden tai muutaman hengen yrityksiä.

Jokaiseen suomalaiseen kuntaan syntyy jatkuvasti kymmeniä uusia, pieniä ja tuntemattomia yrityksiä. Monet näistä eivät jaksa kulkea „kuoleman laakson“ läpi. Suurimpana syynä saattaa olla hukkuminen unohduksen piemään kuiluun.

Luin äsken Kauppalehdestä, että pienten, yhden hengen yritysten konkurssit ovat lisääntyneet. Yksin yrittäminen saattaa olla taloudellisesti ja henkisesti erityisen vaikeaa laman ja taantuman aikana. Yrittäjäksi houkutellaan, mutta starttivaiheen jälkeen pienet ja näkymättömät unohdetaan ja kuntien lupaukset „meillä on hyvä yrittää“ unohtuvat. Yrittäjä on yksin, jollei itse hakeudu mukaan verkostoihin.

Uudet yritykset tarvitsevat neuvoja tuotteistamisessa, tuotteiden markkinoinnissa, uskottavuuden hankinnassa, sisäisten järjestelmien ja kommunikaatioratkaisujen käytäntöön viemisessä. Näissä kaikissa „sossumediasta“ on apua. Työkalut ovat ilmaisia ja henkistäkin tukea saa monelta kanavalta ilmaiseksi.

Sosiaalisen median hyötykäytön oppimista ja bisneksen haltuunottoa voidaan edistää:

•    koulutuksella
•    käytännön harjoituksilla
•    työpaikan arkisiin tilanteisiin ja tarpeisiin soveltamalla

Panostaminen oppimiseen kannattaa! Vaikka työantaja antaisi kenkää, pankinjohtaja murjoisi kämpän ja pakkolunastuksen väliin, aina on tilaa yhdelle, joka päättää irtautua yksin yrittämisestä. Murheen laaksossa ei tarvitse kulkea, verkko ja verkostot eivät välttämättä ole „saatanan“ keksintöjä. Parveilusta ja joukkoälyn hyödyntämisestä voi olla apua yrittäjille, keksijöille ja yksilöille – ja etenkin näinä vaikeina aikoina.

Helge
Sossuyhteisö: http://kknetwork.ning.com/
Skype: visualradio

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Ändern )

Google Foto

Du kommentierst mit Deinem Google-Konto. Abmelden /  Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden /  Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Ändern )

Verbinde mit %s