Nokian lihavat vuodet ohi!

Businessguru Tom Peters kommentoi Nokian hurjaa kasvua viiden vuoden aikana. Tompan mielestä Nokia on paisunut henkilömäärällä mitattuna liian suureksi. Viisi vuotta sitten firman leipää nakersivat 50 000 henkilöä, mutta nyt jo liki 130 000.

Kirjoitin aiheesta jo aikaisemmin ja vertasin Microsoftin vähennykseen. Ilmeisesti Nokialta lähtee enemmän kuin Microsoftilta, jossa lähtöpassit annettiin 5 000 henkilölle. Nokian laihdutuskuurin tavoite lienee vähintään kaksin- tai kolminkertainen.

Nokian vahvuutena on ollut tekniikka, tuotanto ja jakelu. Joutuuko Nokia rahoittamaan jakelijoitaan nousevien talouksien maissa, että ihmisillä olisi leivän lisäksi varaa kännykän hankintaan?

Toisena ongelmana on Nokian Aasian bisnes. Japanissa Nokian markkinaosuus on prosentin luokkaa. Kiinassa kotimaiset valmistajat nakertavat Nokian siivua. Etelä-Koreassa on myös vahvaa kotimaista tuotantoa.

Tom Petersin mielestä, Nokia on tuijottanut liikaa markkinaosuusnumeroihin ja ylläpitänyt vahvaa kasvua markkinaosuusfiksaatiolla. Suuri ei välttämättä ole kaunista, kun alamäki alkaa, koska alamäessä vauhti on isolla kelkkailijalla kovinta luokkaa.

Nokian asema ei ole ylimmän johdon vakuutteluista huolimatta parantunut Yhdysvaltojen markkinoilla. Amerikkalaiset ovat edelleen hulluna iPhoneen, Blackberyyn, RIMiin ja mitä niitä on. Älypuhelinkakusta haluavat osansa myös Google ja logistiikkamestari DELL. Nokia joutuu siirtymään entistä enemmän maailmanluokan softatalojen tontille. Isoa laivaa ei käännetä hetkessä.
Nokian historiaan kirjoitetaan kohta uusi sivu. Tulemme näkemään ja kuulemaan asioita, jotka eivät ole suomalaisten mieleen. Kruununjalokivemme joutuu ilmoittautumaan painonvartioihin ja tuloksena on kova kuuri. Tämä tietää verta, hikeä ja kyyneleitä.

Valitettavasti!

Lex Nokia on toinen juttu. Se saatetaan kumota muutaman vuoden kuluttua, mutta pelko on mahtava voima. Sen avulla lakeja räätälöidään vaikka yhden yrityksen tarpeisiin.

Elämä on!

2 Kommentare zu „Nokian lihavat vuodet ohi!

  1. Niin. Markkinathan ovat sen hetkinen käyttäjäkunta. Eiköhän tuo Lenovo näyttänyt mitä tarkoittaa uskollisuus kotimaan tuotteita kohtaan. Ehkä osuus on aika nihkeä siivu seuraavassa nousussa. Toinen juttu on mitä kiinalaiset tekevät mahdollisten alihankkíjoiden kanssa. Ostavatko pois kuleksimasta ja pakottavat Nokia perustamaan omia tehtaita uudelleen.

    Tuo sähköpostijuttu ei toimi. Miksi lähettää duunipostista, kun on muitakin keinoja.

  2. Terve!
    Pitkästä aikaa. Pistipä lujasti silmään ja korvaan tuo Lex Nokia. Verottajan ja Jumalan edessä ihminen on tasa-arvoinen. Sanotaan. Kirkollisveroja maksava Nokia notkauttaa polvia pyhimmissäkin paikoissa.

    Ei siinä mitään. Sen lauluja lauletaan, kenen puhelimella soitellaan. Kirjoitinpa oman näkemykseni asiasta tänne blokiin
    http://reijometsa.blogit.kauppalehti.fi/2009/02/01/suoraselkaista-vaitioloa-lex-nokia/

    Nolo katsoa mihin poliittinen selkäranka on vajunut. Enne se oli kuin mopon ketjua – jonkinlaista jäykkyyttä huonosti rasvattuna. Nytkö on voideltu niin liukkaaksi, että on alkanut nivelen vierustakin notkumaan? Mikä on sellainen poliittinen bisneskeskustelu, jossa ei uskalleta omia mielipiteitä julkistaa? En tiedä – Pohjois Koreassa tiedetään.

    Miten muuten Helge? Katsoppa kuvia Ranskan myrskysavotalta:
    http://www.metsakoneet.fi/uutiset.php?sivu=20090130.html

    Sahat ovat tukossa – ei tarvetta, ei markkinoita. Viinialueelta on kapulat saatava pois – ettei tule huonoa vuosikertaa. Sehän olisi kamalista kamalin katastrofi – huonoa viiniä! – Mielenkiintoinen nähdä, joko tämä aukaisee keskusteluhanat – niin ikään tukossa olleet, energiatuotannolle – metsäiselle sellaiselle. Luulisihan 20-30 miljoonalla tuulenkaato motilla jo monta pirttiä lämmittävän näin keskitalvella ainakin juolahta ajatus mielessä.

    Ollaanpa kontaktissa

    Reijo

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Ändern )

Google Foto

Du kommentierst mit Deinem Google-Konto. Abmelden /  Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden /  Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Ändern )

Verbinde mit %s