Innovaatiot syntyvät keskuudessamme

Innovaatioista on puhuttu niin kauan kuin muistan. Nyt puhutaan innosuomesta, innovaatioyliopistosta, innovaatioiden tärkeydestä, luovasta taloudesta jne. Takapiru mainitsee KL blogissaan „Suomen innovaatiopolitiikan“ ja toivoo TIEKE:n paluuta. Kurre kaipaa foorumia, jossa voisimme keskustella suomalaisesta tietoyhteiskunnasta ja innovaatiotoiminnasta.

En usko instituutioiden kykyyn tuottaa innovaatioita. En oikein tiedä, mitä valtiovalta tai ministeriöt voisivat tuoda innovaatiokeskusteluun. Foorumeita on verkossa paljon. Jännittävintä keskustelua käydään nykyään Jaikussa, Twitterissä, Powncessa ja Facebookissa. Tarjolla on toki paljon muitakin alustoja. „Suomi24 keskustelee“ käsittelee kaikkea mahdollista maan ja taivaan välillä. Yhtenäistä kansallista projektia ei enää ole. Keskustelu on pirstoutunut ja innovaatioiden syväluotaus tapahtuu pienissä ryhmissä. Muutosten tekemiseen tarvitaan alussa vain kourallinen ihmisiä. Yritän valottaa näkemystäni alla olevilla esimerkeillä.

Suomalaiset ovat aina rakastaneet urheilua. Emme enää ole urheilun suurvalta, mutta menestyimme kohtuullisesti marginaalilajeissa kuten hiihdossa, mutta Lahden MM:n jälkeen kaikki on toisin. Tuoreimpana tietona on Kari Pekka Kyrön kommentit hiihtoliiton „doping salailusta“. Hiihtomenestyksemme perustui 90-luvulla Kyrön mukaan kasvuhormoneihin ja epoon. Ilmeisesti suomalaisen hiihtovalmennuksen innovaatiotoiminnan juuret löytyvät DDR:sta? Hiihtoliitosta kerrotaan, että „neutraali taho tutkii“ ja Kyrö leimataan varmuuden vuoksi „valehtelijaksi“. Poliisitutkimusten jälkeen STT:n tuomio saattaa muuttua ja korvauksen saajana onkin erotettu päätoimittaja.

Amerikkalainen laulaja ja lauluntekijä Amee Mann sai tarpeeksensa levy-yhtiöstä kymmenen vuotta sitten ja perusti oman Super-Ego-yhtiön managerinsa kanssa. „Levy-yhtiöiden tehtävänä on markkinoida ja levittää edustamiensa artistien musiikkia. Mutta jos iso levy-yhtiö epäonnistuu tehtävässään, artisti saa lähes poikkeuksetta syyt niskoilleen“, toteaa Aimee Mann Hesarille 31. toukokuuta 2008.

Musiikkibisnes on muuttunut rajusti kymmenessä vuodessa. Nykyään miljoonilla artisteilla on omat MySpace-sivustonsa. Itsensä esilletuominen onnistuu verkossa keltä tahansa, mutta menestykseen tarvitaan edelleen muutakin kuin nettisivut ja demot YouTubessa. Erottuminen muista on nykyään vähintäänkin yhtä vaikeaa, koska tarjontaa on pilvin pimein.

Ylhäältä johdetun innovaatiopolitiikan tilalle nousee ruohonjuuritason muutosliikkeet. Ylärakenteissa ilma on usein joko niin hapetonta ja tunkkaista, ettei siellä pystytä luomaan mitään uutta. Innovaattoreiden ja keksijöiden täytyy elää muutosta kaipaavassa toimintaympäristössä, reaalitodellisuudessa. Poliitikot, instituutioiden johtajat ja järjestöjyrät ovat kaukana ihmisten arjesta, mutta silti innovaatioita voi syntyä instituutioiden sisälläkin. Tästä hyvänä esimerkkinä Kehittyvien Maakuntien Suomi, jossa yritteliäät puoluevirkailijat onnistuivat ratkaisemaan keskustapuolueen rahoituskriisin innovatiivisella toiminnallaan.

Superministerin taulukaupat kalpenevat KMS:n rinnalla, koska siinä on kyse kloonatusta menetelmästä, jota käyttivät lukuisat muut edustajaehdokkaat. Sama koskee poliitikkojen maksettuja seminaareja. Ylihinnoittelu onnistuu vain sen takia, että korruptiovapaassa Suomessa yritykset ja yksityiset ihmiset uskovat siihen, että valtaan päästyään poliitikot tuovat hohtoa ja loistoa heidän toimintaansa. Moni tahtoo tulla valokuvatuksi tunnetun tai ihailemansa poliitikon rinnalla.

„Vauhdikkaan kyläkauppiaan Vesa Keskisen kaavailema Koskenkorvan alennusmyynti keskiviikolle ja torstaille on peruutettu. Juhannushenkinen markkinointikampanja kesti vain muutaman tunnin“, kertoo Kauppalehti.

Mies joka kauppa halpaa viinaa suomalaisille ei voi olla läpensä paha. Vesa Keskisen tempauksista tämä kossjupakka tuntuu viattomalta verrattuna nuorten tyttöjen humalahakuiseen hyödyntämiseen. Kyläkauppias Vesa Keskinen on jäänyt hiukan syrjään, kun ideaparkkeja kehittävä Sukari on puukotuksilla, KMS:llä ja kaavoituskiistoillaan vetänyt hajurakoa Keskiseen. Lempäälään Ideapark taitaa olla matkailumagnettinakin suurempi kuin Keskisen kauppa. Kossuinnovaatio osoittaa, että temput eivät ole loppuneet. Kuka tarjoa seuraavaksi parvekekasvihuoneita hampun viljelemiseksi kotioloissa? (Home based business).

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Ändern )

Google Foto

Du kommentierst mit Deinem Google-Konto. Abmelden /  Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden /  Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Ändern )

Verbinde mit %s