Heikkoja Nokia Signaaleja Kiinasta

Vuosi takaperin juttelimme Kiina-ilmiön uusista ulottuvuuksista herra A:n kanssa, joka on naimisissa kiinalaisen kanssa. Hän kertoi havainnoistaan eri puolilta Kiinaa ja ennusti vaikeuksia Nokialle korkeitten kännykkähintojen takia. Hänen mielestä kiinalaisilla oli jo silloin myynnissä kelvollisia laitteita.

Nokia ei kuitenkaan ole osoittanut heikkouden merkkejä. Kiina on tärkeä markkina-alue ja viimeisessä tulosjulkistuksessakin kiinalaisilla oli vahva osuus. Tänään silmiini osui vahvistus heikolle signaalille, joka vielä vuosi takaperin tuntui „musta-tuntuu“ analyysiltä. Saatoin siitä kirjoittaa tässä blogissani, mutta vaikeuksista ei ole näkynyt „virallisia merkkejä“.

Tänään Kauppalehti uutisoi: „Nokia on kokenut merkittävän takaiskun Kiinassa. Suuroperaattori China Mobile on hyljännyt Nokian halvimpien hintaluokkien sisäänheittäjänä. Asiasta kertoo investointipankki Oddo Securities. Hylkäyksestä huolimatta China Mobile ja Nokia tekevät yhteistyötä monilla alueilla.“

China Mobile on tietoinen mahtiasemastaan. Nokia joutuu Kiinassa lujille. Nöyryyden merkkinä voidaan pitää myös Matti Vanhasen lupausta osallistua Olympialaisten avajaisiin valtiomiesaitiossa. Suomella ei ole varaa kaverin jättämiseen. Kiinalainen isänmaallisuus nostaa päätään ja suomalaiset poliitikot ja yritykset eivät halua tehdä „Carrefouria“.

Hongkongissa päämajaansa pitävä mobiilioperaattori China Mobile lähestyy kovaa vauhtiaa 400 miljoonan asiakkaan rajapyykkiä. Pelkästään maaliskuussa China Mobile sai kahdeksan miljoonaa uutta tilaajaa.

Hei veljet ja siskot, niillä on asiakkaita melkein yhtä paljon kuin EU:ssa on kansalaisia. Sata miljoonaa sinne tai tänne, kohta nekin ovat China Mobilen asiakasrekisterissä.

Toissa vuonna China Mobile oli liikevaihdolla mitaten maailman yhdenneksitoista suurin teleoperaattori. Tuloksen tekijänä se oli maailman kolmanneksi paras.

Kiinalaiset tietävät oman mahtiasemansa. Suomalaiset tajuavat myös ettei tilalle saada toista samanlaista. Nyt tarvitaan Realpolitik’ia. Maailmantalouden nykytilanteessa veneen heiluttamisesta voi olla kohtalolliset seuraukset.

En kirjoita opettaakseni. Ajattelen vain ääneen. On selvää, että halpojen luurien hinnat tulevat laskemaan entisestään. Nokia tarvitsee uuden high-end malliston. Tuotekehityspuolella on tehtävä rohkeita vetoja, koska aika entinen ei koskaan enää palaa.

Applesta on puhuttu miljoona kertaa enemmän kuin China Mobilesta. Kännykkäjättimme on ajautunut kahden kehitystrendin puun ja kuoren väliin. Toisaalla on Amerikan länsirannikon trenditehtailu ja idässä uhiksi nousevat kiinalaisten orastavat huippubrändit.

Monesta pälkähästä kumisaapasfirma on selviytynyt. Edessä on uusi urakka. Mitä meidän pitäisi tehdä? Kuka keksisi oivallisen huippuluurin? Onko ideoita? Nokia kuulema seurailee jo nörttien keskusteluja. Hyvällä idealla pääsemme pullakahville Keilaniemeen.

Loviisassa atomi halkeaa!

4 Kommentare zu „Heikkoja Nokia Signaaleja Kiinasta

  1. helanes, olet aivan oikeassa. Suuryritykset (vrt Microsoft) kaatuvat usein siihen, että jatkavat ns inkrementaalisten (pienten) innovaatioiden tekemistä. Radikaaliin (disruptive) muutoksiin ei ole rohkeutta. Mutta tuo Nokian saapas on kyllä jotenkin oireellisesti tässä mukana. Nokia historiasta löytyy muutoksentekotaitoa. Pitäisiköhän paneutua menneisyyteen?

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Ändern )

Google Foto

Du kommentierst mit Deinem Google-Konto. Abmelden /  Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden /  Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Ändern )

Verbinde mit %s