Intia Ulkoistaminen ja Amerikka

Jaiku on oivallinen uutislähde. Keskustelin tänään Bangaloressa toimivan ruotsalaisen freelance journalistin kanssa. Tutustuin hänen blogiin ja sain uusia näkökulmia intialaisen palveluteollisuuden tulevaisuuteen.

Amerikkalaiset ja eurooppalaiset yritykset ovat ulkoistaneet call center ja contact center palveluja Intiaan. Nyt intialaiset ovat huolissaan Amerikkalaisen ostovoiman kehityksestä. Uusien palvelusopimusten saaminen, kasvun ylläpitäminen on entistä vaikeampaa.

Miten tämä heijastuu Nokian kännykkämyyntiin, jos palvelusopimuksia sanotaan irti ja myönteinen talouskehitys taittuu?

Ennusteet vuodelle 2008 lupaavat vielä 33 prosentin „outsourcing“ eli ulkoistamisen kasvua?

Näin kirjoittaa Lisa Bjerre Bangaloresta, Intiasta:

Nu outsourcar man inte längre till Indien för att det är billigt. Nu outsourcar man till Indien för att det är här kompetensen finns. Så kan man sammanfatta intrycken från IT-konferensen i Bombay som jag kom hem från igår.

Cisco öppnade i november 2007 ett globaliseringscenter i Indien. De beräknar gå från ca 5 000 till 10 000 anställda i Indien de närmaste åren.I torsdags träffade jag deras globaliseringschef och vice vd Wim Elfrink, en holländare som flyttat till Bangalore. Han radade upp ett antal skäl till varför Cisco väljer att satsa över en miljard dollar och lägga allt mer innovation i Indien:

  • Indien är världens största fria marknad.
  • År 2025 beräknas Indien vara en av världens 5 största ekonomier.
  • Indien har högutbildad, engelskspråkig kompetens i stora antal.
  • Landet har världens mest snabbväxande unga befolkning.
  • Från Indien kan du nå 70 procent av världens befolkning inom 5 flygtimmar.

Source: Jag heter Lisa Bjerre, är frilansjournalist och har skrivit om IT och internet i tio år. Nu bevakar jag IT-industrin i Bangalore, Indiens Silicon Valley. Indiens BNP växer med cirka 9 procent om året. IT- och outsourcing-industrin väntas under 2008 växa med 33 procent.

4 Kommentare zu „Intia Ulkoistaminen ja Amerikka

  1. En nyt tiedä puhummeko samasta asiasta. Mutta tuli mieleeni, että Intiassa on ikivanhoja palvelumuotoja, lähes huomaamatonta infraa, joka toimii kuin rasvattu mm. lounastarjoilussa yrityksille, ehkä yksityisillekin.
    Kannattaisi alan ihmisten tutustua ja soveltaa. Edellyttäisi tietenkin ennakkoluulotonta joustavaa multiälyä.

  2. helanes, Britit ehkä opettivat palvelukulttuuria tai hyödynsivät ikiaikaista perinnettä. Viittaat „ikivanhoihin“ palveluperiaatteisiin. Tuossahan olisi oivallinen bloggamisen aihe. Olen utelias. Tunnen intialaista kulttuuria vain kapeasti ict-sektorin näkökulmasta.

    Suomalaisille tekisi hyvää opetella monia hyviä asioita maailmalta. Palvelussa olisi meillä paljon parantamisen varaa.

  3. Etenkin kun monet uhoavat, että juuri sillä sektorilla meillä olisi annettavaa. Mitä muka? Olemmehan itsepalvelun kärkimaa.
    Mutta mikään ei todellakaan estä ideoimasta, katsomasta toisaalta menneeseen, toisaalta muualle ja joka tapauksessa tulevaisuuteen.

  4. Suomesta mieleeni tulee palvelutuotannon kehitysmaa. 90-luvulla saimme hyvän otteen tietoyhteiskunnasta, mutta olemme sen jälkeen luisuneet alamäkeä. Meidän pitää avautua hyville asioille maailmalla. Ajatuksissamme olemme aina „viemässä“, mutta voisimme oppia muilta „tuomalla hyviä käytäntöjä“. Kulttuurinen kehitys perustuu vuorovaikukseen muiden kanssa.

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Ändern )

Google Foto

Du kommentierst mit Deinem Google-Konto. Abmelden /  Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden /  Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Ändern )

Verbinde mit %s