Millaiseksi Verkkoviestintä Äityy?

Lehtitalot ovat oivaltaneet verkkoviestinnän merkityksen. Johtavat iltapäivälehdet ovat hyvissä asemissa. Jokelan joukkomurha pakotti paperille painavat verkkoviestinnän vahvistamiseen. Lukijoilla ei enää ollut aikaa odottaa seuraavaan aamuun. Uutisointi muuttui sekuntipeliksi.

Netscapin perustajan Marc Andreessenin mielestä muutoksen pitäisi Amerikan laatulehdissä olla paljon nykyistä nopeampaa. Vuosi takaperin joku powerpoint-velho sanoi, että siirtymäaika paperista verkkoo on viitisen vuotta. Ongelmana kaikilla on, miten tehdä rahaa, koska nettimainonnan tulot eivät yllä paperilehden tasolle.

Paperilehden tuotanto ja logistiikka maksaa. Nyt toimituksissa tehdään kahta asiaa rinnakkain. YLE siirtyi kertarysäyksellä digiaikaan. Tietenkin narinan saattelemana, mutta pitkässä juoksussa muutos säästää rahaa. Organisaatio voi keskittyä yhteen pääasiaan, joka toisaalta telkkarin puolella merkitsee myös verkkoviestinnän kehittämistä.

Verkko mahdollista kaksisuuntaisen informaation. Milloin firmat oivaltavat tämän mahdollisuuden? Koska puolueet heräävät uuteen aikaan? En tarkoita vain Ilkka Kanervaa, josta on kehittymässä multimediaalisen törkytekstailun arkkityyppi.

Harvat yritykset pyrkivät avoimeen vuorovaikutukseen verkossa. Miksi firmat eivät säntää keskusteluetäisyydelle? Tuotteen tai palvelun myyjän kohtaaminen edellyttää edelleen kaupassa käyntiä. Miksi erikoisalojen kauppiaat eivät hengaa verkoissa asiakkaita etsien?

Sähköinen kauppapaikka ei enää tarkoita nettisivustoa, josta voi valita ja ostaa perustuotteita luottokorttia vinguttaen. Myynnin automatisointi sopii halpojen tuotteiden ja palvelujen esittelyyn (katalogi), mutta missä ovat interaktiiviset talokauppiaat?

Mietin näitä asioita työkseni: miten sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää innovaatioiden kaupallistamisessa? Vastaan kysymykseen, ettei tässä asiassa ole vielä kukaan ottanut ensimmäistä askelta. Igglon arvioitiin uudistavan asuntokauppaa, kun yritys sijoitti potentiaalisista myytävistä kohteista tietoja verkkoon.

Igglo repi logonsa toimistonsa seinästä Porvoossa kuuden kuukauden pikavisiitin jälkeen. Miksi yritys ei ottanut askelta kohti aitoa vuorovaikutusta? Rahat käytettiin Norjan seikkailuun ja ilmeisesti myyntiverkoston liian pikaiseen laajentamiseen. Verkossa tapahtuvan vuoropuhelun asiakkaiden kanssa olisi voinut toteutta paljon pienemmillä kustannuksilla.

Koska näemme ensimmäisen kauppatalon, joka oivaltaa aidon vuoropuhelun? Onks tietoo? Kuka on tyrkyllä? Ehdotan aloja:

  1. Asunto
  2. Auto
  3. Akka
  4. Matka
  5. Vakuutus
  6. Vene
  7. Kiinteistö
  8. Harrastus
  9. Ravintola
  10. Teatteri
  11. Osake
  12. Laina
  13. Ehdokas
  14. Jne

6 Kommentare zu „Millaiseksi Verkkoviestintä Äityy?

  1. Kun itsekin olen KL:n uudistusta moitiskellut, toisaalta tuo tilasto (klikkaa KL:n kävijämäärää) osoittaa uudistuksen onnistuneen. Kun katsoo tilastoa vuoden ajalta, ylöspäin on menty. Bloggaamme siis hyvässä seurassa – vai onko sittenkin niin, että KL:n kasvu on kokonaan blogien ansiota. 🙂 Tuskinpa vain, mutta vuorovaikutteisuudesta on kysymys. Ja tuskin muutama blogi / tuhansia käyntejä / viikko KL:lle haitaksikaan on. Varmaan esim. Helanes on tuonut uusia lukijoita. Toisaalta Sinä Helge ja minä kirjoitamme paljolti ihmisille, jotka KL:n sivuilla muutoinkin kävisivät. http://www.gallupweb.com/tnsmetrix/

  2. Kävijöiden määrä kiinnostaa Kauppalehteä, koska he veloittavat mainostajia siltä pohjalta. Minä tarkastelen KL:ää kaveripiirinä, ydinporukka on pysynyt kassassa ja seuraan KL pääasiassa bloggaajia. Kelaan pikaisesti journalistisen sisällön, mutta luen vain itselleni tärkeimmät. Talon virallisia bloggajia luen satunnaisesti. Arvostan vuorovaikutusta, kommentoin jos ehdin. Omissa kirjoituksissani yritän tuoda esille jotain, joka on mielenpäällä, jota en ole verbalisoinut aikaisemmin. Ajatukset selkiintyvät, kun joku kommentoi.

  3. Eräs kommentoijani epäili olenko minä ja kaltaiseni kirjoittajat KL:ssä oikeassa paikassa, kun emme pörssikäppyröistä kirjoita kuin joskus. Minusta olemme juuri oikeassa paikassa, sillä rahan vallasta kiinnostuneiden on ihan hyvä muistaa, että eurojen ulkopuolistakin elämää on 🙂 Olen sitä paitsi huomannut, että sivustoani on linkitetty joillekin ihan mielenkiintoisille sivustoille, kuten sosiologi Laasasen Naisen seksuaalinen valta- kirjaa käsittelevälle sivustolle. Mitenkähän muita blogeja on linkitetty? Näinhän asiat ja tunnettuus leviävät.

  4. Pelkkä kurssien jauhaminen teksi tästä „One dimensional Man/Woman“ yhteisön. Elämän kirjo tulee blogien kautta Kauppalehteen. Ajankohtainen ulkoministerinkin harrasta ulokoministerillisiä tehtäviä. Kommentistasi rakentuu tähän mielenkiintoinen aasinsilta: Ihminen on uskottava ministerinä kieltäessään himonsa ja halunsa. Protestanttinen työn etiikka istuu meissä lujassa. Olemme hämmentyneitä, kun äijä ei pysy roolissaan. Oikeastaan vaadimme eunukkeja ja nutturapäisiä nunnia johtopaikoille. Montako maastamme löytyy? En kirjoita Ilelle synninpäästöä, tulipa vain mieleen…

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Ändern )

Google Foto

Du kommentierst mit Deinem Google-Konto. Abmelden /  Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden /  Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Ändern )

Verbinde mit %s