Nokia Naviteq Google Puhelin

Nokia osti amerikkalaisen navigaattorifirman. Sinivalkoinen suomalainen maksoi 409 miljoonan euron liikevaihtoa tekevästä Navteqista 5,7 miljardia euroa käteistä. Summaa on pidetty suurena, mutta Web 2.0 firmat ovat nykyään hyvissä hinnoissa.

Hakukone Googlen osakkeen hinta ohitti 600 dollarin rajapyykin ja hurjimmat analyytikot povaavat arvoksi jopa 700 dollaria vuoden 2007 loppuun mennessä. Google tekee kovaa tulosta ja harkinnee Facebookin ostamista. FB:n hintalapussa lukee $10bn (kymmenen miljardia dollaria).

Nokian OVI, Naviteq ja sosiaalisen median panostukset liikuttavat firmaa matkapuhelimista Internet-palveluihin. Vastassa on Google, Apple, Microsoft, Yahoo, AOL, etc. Uudet aluevaltaukset eivät onnistu pienillä panoksilla. Onneksi Nokialla on vieläkin reilusti rahaa kassassa.

Amerikkalaisten tutkimusten mukaan, navigointi on amerikkalaisten mobilistien toivoma ykkösapplikaatio. Nokiassa tiedetään navigoinnin ja karttapalvelujen merkitys. Yritys on tutkinut sovelluksia toistakymmentä vuotta. Se, että samalla joudutaan taistelurintamaan Google vastaan, ei tietenkään tee ison palan haukkaamista helpoksi. Nälkäisiä shakaaleja on tulossa joka suunnasta.

Mutta Googlekin joutuu panostamaan pyrkiessään puhelinpuolella. Ennustajaeukot ja bloggaajat ovat pitkään puhuneet gPhonen tulosta markkinoille. Viimeksi tänään asiasta kirjoitettiin TechCrunchissa. Google haluaa laajentaa hakua mobilepuolelle. Nokialle ei haluta jättää mobiletontin herruutta. Oman google-puhelimen rakentaminen sopii tähän strategiaan.

Uutistoimisto Reutersin mukaan Google ohittaa arvollaan jo jättimäisen vähittäiskauppaketju Wal-Martin Standard & Poorin 500 suurimman yrityksen listalla. Yhteensä sijoitus on 11. heti ohjelmistotalo Microsoftin ja verkkolaitevalmistaja Ciscon vanavedessä.

Edellisen tulosilmoituksen jälkeen Googlen kurssi on noussut noin 100 dollarin verran. The New York Timesin mukaan tämä on vähintäänkin erikoista, koska yhtiö ei ole julkistanut taloudellisia tiedotteita viimeisien kuukausien aikana.

Miten Nokia tulee nettipalvelukisassa pärjäämään? Rohkeuden puutteesta firman uutta johtoa ei voi syyttää. Kilpailun tässä vaiheessa peliä ei ole suinkaan ratkaistu yhdenkään voitoksi. Nokia on kova vastus Internetistä ja pc-maailmasta puhelinten suuntaan pyrkiville.

Apple teki iPhonella näyttävän sisääntulon, mutta ensihuuman laantumisen jälkeen jeesuspuhelin on asettunut kiltisti muiden tekniikaltaan nopeasti vanhenevien laitteiden joukkoon. iPhone on Applen ensimmäinen askel kohti puhelinbusinestä, mutta vie tovin ennen kuin Nokian pääkonttorissa aidosti huolestutaan Applen markkinaosuuksien kasvusta. Apple hype pelittää parhaiten Amerikan markkinoilla.

Koko maailman valtiaaksi Applella on vielä matkaa. Googlen mahdollinen puhelin on vielä labrassa tai nollasarjatuotannossa Aasian hikipajoissa. Nokian maailmanlaajuisen aseman saavuttamiseksi Googlekin joutuu ahkeroimaan lujasti, koska hakukonefirman pitää oppia roudaamaan fyysisiä laitteita.

On mahdollista, että Nokia pääsee navigointipanostuksellaan parempiin asemiin Amerikan markkinoilla. Verkkopalvelujen kehittäminen voi onnistua helpommin kuin muilta fyysisten laitteiden tuotanto, jakelu ja ylläpito.

Tiedä häntä, miten tässä käy, mutta strategiset asetelma on herkullinen. Ehkä markkinoiden kasvu takaa leveämpää leipää kaikille osapuolille. Nokia on yritysostoillaan osoittanut, että nettipalveluihin suuntautuminen ei jää nappikaupaksi. Peli on kovaa, uusien asemien valtaaminen ei onnistu ilman kunnollisia panoksia.

Tässä vaiheessa megaluokan firmojen globaalivalloitusten suurimpia voittajia ovat suhteellisen pienet start-up yritykset: Skype, YouTube, MySpace, Flickr, Naviteq jne. Muutaman vuoden kuluttua voimme arvioida, mihin järjestykseen maailmanluokan kommunikaatioalan yritykset asettuvat? Onko Nokia edelleen vuonna 2012 suurten joukossa?

On ennenaikaista ja tarpeetonta povata Nokialle storaensoja. Mitä muita vaihtoehtoja Nokialla olisi ollut? Verkkopalvelujen ulkopuolelle jääminen olisi nurkannut Nokian pelkäksi puhelinten valmistajaksi. Nykyinen strategia edellyttää Nokialta mahtavaa kulttuurin muutosta. Heikkojen signaalien perusteella Nokia on pitkään tehnyt oikean suuntaisia liikkeitä. Mutta, milloin firma avaa ovensa ja muuttuu entistä avoimemmaksi ja sosiaalisemmaksi?

Menestyminen sosiaalinen median ja Web 2.0:n syöväreissä edellyttää hyvää yhteistyötä satojen miljoonien, jopa miljardien ihmisten (asiakkaiden) kanssa. Miten nopeasti Nokia muuttuu vuorovaikutteiseksi, avoimeksi ja ihmisiä intohimoisesti kiinnostavaksi nettifirmaksi? Google on sosiaalisen pelin taituri. Applella on omat fanaattiset kannattajansa.

Nokialle ei enää tule riittämään hyvä maine insinöörien ja nörttien keskuudessa. Nokia tarvitsee tuekseen myös tavikset ja silloin käytettävyys ja kiinnostavuus nousee arvoon arvaamattomaan. Toivotaan, että Nokia onnistuu. Suomi olisi suossa ilman omaa isoa sinistään.

Ja mitä maksetaan Web 3.0 yrityksistä?

2 Kommentare zu „Nokia Naviteq Google Puhelin

  1. „Nokialle ei enää tule riittämään hyvä maine insinöörien ja nörttien keskuudessa. Nokia tarvitsee tuekseen myös tavikset ja silloin käytettävyys ja kiinnostavuus nousee arvoon arvaamattomaan.“ Nyt Nokia on kieltämättä ottanut todella ison askeleen uuteen, suureen tuntemattomaan. Toisaalta sillä on runsaalta kymmeneltä vuodelta ketterän, aktiivisen strategian tuloksellinen historia. Eihän tällainen tavis voi tehdä muuta kun todeta: „May the force still be with you….“

    Mutta onnentoivotusten yhteydessä tavis myös hirvittelee yrityskauppojen hintoja. (Erityisesti tällä ITC/ATK/WEB 2.0… alalla. )Puhutaan miljardeista taaloista, 5 – 10? Haarukan keskiarvo: runsaat 5.000 miljoonaa euroa. Eikä substanssia „ollenkaan“. Taitaa Hypettää kovasti. Ja kannattaa muistaa, että yritysostot eivät läheskään aina pääty onnellisesti.

    Varmasti ostajien analyytikot ovat tarkasti harkinneet tarjoustensa/kauppojen arvon. Mutta mistä he itse asiassa maksavat? Käsitykseni mukaan ajasta. Entä jos ympäristö yks´kaks muuttuu siten, että ajalla ei enää ole merkitystä? Vaan substanssilla ja tulosodotuksilla… Miten käy sitten? Eikä tämä todellakaan ole tarkoitettu retoriseksi kysymykseksi.

  2. Navigointi-, Web 2.0, Sosiaalisen Median yritykset toimivat portinvartioina. Heidän kautta suuret yritykset pääsevät nopeammin kiinni tai yhteyteen käyttäjien / asiakkaiden / meidän / tavisten kanssa.

    Aika on hyvä määritelmä. Kaikkia lisäarvopalikoita ei tarvitse keksiä itse. Google on hyötynyt isoista hankinnoistaan (YouTube) kurssinousujen kautta, joten käytännössä YouTube toi enemmän rahaa Googlelle (pörssiarvona) kuin mitä siitä maksettiin.

    Nokia joutuu sulattamaan ostoksensa hikisemmällä työllä. Toisena vaihtoehtona olisi kassan purkaminen osakkeenomistajille osinkojen muodossa. Se olisi omistajille mieleen, mutta heikentäisi Nokiaa strategisesti.

    Tietenkin näin ison hankinnan pitää onnistua. Rohkenen olettaa, että kyllä analyysejä on tehty Excel sauhuten.

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Ändern )

Google Foto

Du kommentierst mit Deinem Google-Konto. Abmelden /  Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden /  Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Ändern )

Verbinde mit %s