iPhone $600 ja Nokia 770 $129,99

ZD News mielestä iPhone on vuoden 2007 tuotejulkistus.

“The iPhone is getting attention because it’s merely the biggest product launch of the year. And it’s a helluva lot more interesting to us than Paris Hilton.” Writes ZD Net News June 20, 2007.

Neljän päivän kuluttua tiedämme, millainen hullabaloo ja hullut päivät syntyy, kun iPhone tulee kauppoihin (USA:ssa). Cingular on ainut operaattori (Carrier), joka myy puhelinta ja ostaessaan asiakas tekee kahden vuoden sopimuksen.

Cinuglarin ja Applen yhteistyön perusteluna on, että Cingular suostui neuvotteluissa siirtämään suurimman rahaviipaleen syntyneistä kaupoista Applelle. Money talks! – Rahalla on ihmeellinen valta.

$500 – 600 kännykästä (cell phone) on paljon rahaa. Sillä hinnalla saa melkein läppärin ja ainakin kohtuullisen pöytäkoneen. Nokian N95 on saman hintainen, mutta monipuolisempi. Buzz is out: Apple myy kolme miljoonaa iPhonea ensimmäisen viikona ikana, väitetään.

Applen viime hetken uutinen on 8 h pariston puhekestoaika. Nähtäväksi jää. Amerikkalaiset hehkuttavat: „This is the biggest consumer product launch ever!“

Tutkimusyhtiö Gartnerin mukaan Applen iPhone ei sovellu yrityskäyttöön. Puhelimesta puuttuu palomuuri ja toisena syynä sähköpostin siirtokäytäntö imap.

iPhone tukee Microsoftin Excel- ja Word-tiedostoja, joten sikäli puhelin soveltuu yritysympäristöönkin. Ruotsalaisen Mac-World’in mukaan kymmenen prosenttia amerikkalaisista yrityksistä suunnittelee Apple iPhone’n hankintaa.

Pöytä on katettu, lehdistöaineisto lienee valmiina palvelimella, rekat odottavat lähtölaukausta. Osa kamoista lienee jo kauppiaiden varastoissa. Tästä tulee suuri show. Väitetään, että Apple vedättää liikkeitä pienehköillä toimituserillä, jolloin ihmiset joutuvat jonottamaan laitetta kuin pula-aikana.

Kyse on kännykästä, jonka hehkutus vetää maailman mediat mukaansa. Olen kirjoittanut aiheesta pitkin talvea mielenkiinnosta. Yritän kirjoittaessani analysoida pitkän julkistamisen toimintamallia oppiakseni jotain prosessista.

Tämän päivän Google Trends haku kertoo, että Nokian 770 on kovassa nousussa. Vain tänään hintaan 129,99 dollaria! Hintakilpailulla saadaan aikaan uusi pelitilanne.

“There we were, idling away a sunny lunch hour on a bench outside Applebee’s, feeling our lunch of deep-fried chicken wads settle comfortably into our gut and browsing the inter tubes with our Nokia 770 Internet Tablet. We’d just opened an email with a very lucrative offer from a widow in Cote d’Ivoire when our reveries were interrupted by a visit from a stranger. Obese, panting, the beer-company logo on his t-shirt stretched and distorted, flesh spilling from both the top and bottom of his sweatshorts, the unexpected caller flopped onto the bench. We feared for our safety as the bench trembled under the strain.” Blogs Woot!

2 Kommentare zu „iPhone $600 ja Nokia 770 $129,99

  1. Kirjoitan muuten itsekin täysin vastoin tapojani huomenna iPhonesta, mutta mitä sanot katteista tulevaisuudessa. Nokia on toistaiseksi pärjännyt halpojen luurien sektorilla hyvin, mutta mikä on tulevaisuus? Nokian takana taitaa kytätä julmettu määrä aasialaisia kännykkämaakareita, joista olet muistaakseni aikaisemmin kirjoittanutkin. Jotenkin minulla on sellainen intuitiivinen epäilys etten sanoisi epäluulo, että lopulta joku aasialainen firma tekee kännyköitä halvemmalla kuin Nokia niitä Aasiassa tekee?

  2. Luurien tekeminen on vain osa ongelmaa / mahdollisuutta. Nokian vahvuus on kustannustehokkuudessa, mutta sillä on myös alan vahvin myyntiorganisaatio. Nokian jakelu- ja myyntivoiman saavuttaminen kehittyvien talouksien maissa on vaikeaa. Apple ei haasta Nokiaa maailmanlaajuisesti. Applen vahvuus on Paris-Hilton-maisessa julkisuustaituruudessa. Apple kuorii imagollaan paljon kermaa yläsegmentistä, jossa Nokialla on myös hyviä luureja.

    Kiinalaiset ovat nousussa kotimaassaan, mutta Nokian brändi jyrää sielläkin. Kyllä Nokia on pitkään kova luu purtavaksi. Motorola päätti aikoinaan ohittaa Nokian 1 000 päivässä. Viime aikoina he ovat harkinneet yhden nollan lisäämistä tavoitteeseen. Apple ei ole moisia tyhmyyksiä levitellyt.

    Toki omppufirma mainostaa joka käänteessä, että juuri he tuovat markkinoille käänteentekevän älypuhelimen, jossa on iPod ja vähän muitakin ominaisuuksia. Sillä voi kuunnella musiikkia, kun vaimo soittele, mitä pitää tuoda ruokakaupasta.

    Puhelimesta on tulossa jotain muuta, se muuttuu muuksi, etääntyy alkuperäisestä ideastaan. Steven Jobs puhui Wall Street Journals’in All Things Digital tapahtumassa paradigman muutoksesta, siirtymisestä post-PC aikaan, mobiilimpaan tulevaisuuteen. Maailmassa on kolme miljardia kännykänkäyttäjää.

    Tietokoneen näpyttelijöitä on vain reilu miljardi. Apple on tämänkin muutoksen tekijänä alussa marginaalinen, mutta julkisuusstrategian hallinnassa sitä kadehtivat varmaan kaikki. Peloista en tiedä. Nähtäväksi jää, jatkuuko Apple-rumba vielä syyskuussa 2007 ja millaisen nosteen iPhone julkaiseminen tuo Applen tulehtuneeseen pörssikurssiin (yliarvostettu?!).

    Voimme edelleen olla ylpeitä nokiastamme, kyllä se hallitsee kuvioita globaalisti, Apple tavoittelee vasta 1 % markkinaosuutta. Nousun nopeuden seuraaminen on kiinnostavinta. Apple saattaa sekoittaa kuvioita high-end kännykkäpuolella, joskin Nokia on vahvoilla sielläkin. N95 on kehuttu kautta maailman.

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Ändern )

Google Foto

Du kommentierst mit Deinem Google-Konto. Abmelden /  Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden /  Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Ändern )

Verbinde mit %s