Applen iPhone hypetys jakeluun

Applen iPhone tulee kohta myyntiin USA:ssa. Tuotteen lanseeraus tapahtuu uudella mantereella ja meidän iloksi jää julkistamista seuraava hypetys. Yhdysvalloissa myyntipisteitä on 2 000 ja näiden joukossa omia Apple Store’ja on 183.

Vuonna 2001 harvat uskoivat Apple Store konseptin menestykseen. Kuviteltiin, että Steven Jobsin puoti-idea menee mönkään ja Apple joutuu kirjaamaan kauppakokeilustaan suuret tappiot. Epäuskoiset joutuivat nielemään karvaan kalkin, Apple Store osoittautui menestystarinaksi, joka tuottaa tulosta ja tarjoaa kuluttajilla Apple brändia vahvistavan emotionaalisen kytkennän (emotional connection).

Last month, Apple released results for the quarter ended March 31. More than 21.5 million people visited its stores, which now number more than 180. Store sales were $855 million, up 34 percent from the quarter a year earlier, and they contributed more than $200 million in profits.

Dell on tehnyt sopimuksen Wal-Martin kanssa, jolla on yli 3 000 myymälää, tuotteidensa myynnistä. Dell muistetaan yrityksenä, joka menestyi mainiosti suoramyyntikonseptillaan, mutta on taipunut Hewlett-Packard ylivoiman edessä myymälävaihtoehdon rakentamiseen.

Nokia ja Sony ovat seuranneet Applen jalanjäljissä ja avanneet omia brändi-myymälöitään. Nokialla on muutama ja Sonylla 39 Sony Style myymälää. Sony ei ole ollut yhtä onnekas kuin Apple. Se jokin puuttuu. Kuka tietää Nokian flagship store kokemuksista?

90 % USKOO, ETTÄ IPHONE ON MUITA PAREMPI
Strategy Analytic’s tutkimuksen mukaan 90 prosenttia mobiililaitteiden omistajista arvioi Applen iPhonen muita mobiililaitteita paremmaksi. Tulos on yllättävä, koska arvioiden tekijöillä ei ole iPhone -käyttökokemusta.

Yli 40 prosenttia vastaajista arvioi, että iPhone toiminnot ovat muita parempia seuraavissa kategorioissa:

  • musiikkisoitin (mp3)
  • kuvien katselu (photos)
  • nettiselaus (web browsing)
  • puheposti (voice mail)
  • puhelujen hallinta (phone call management)

Applen hypetys menee poikkeuksellisen hyvin jakeluun. iPhonen ns. WOW-kerroin on mahtava, mutta silti hintaan suhtaudutaan varauksellisesti. Korkean markkinahinnan takia iPhone’sta ei odoteta välitöntä massamarkkinamenestystä.

Credit: Strategy Analytics, Inc. – a global research and consulting firm – provides timely insights and strategic business solutions to companies operating at the convergence of information, communications and entertainment technologies. With worldwide headquarters in Boston, MA, and principal offices in England, France and Germany, Strategy Analytics focuses on market opportunities and challenges in the areas of Automotive Electronics & Multimedia, Digital Consumer, Wireless Strategies and Enabling Technologies.

Advertisements

2 Kommentare zu „Applen iPhone hypetys jakeluun

  1. En jaksa uskoa, että puhelimissa voidaan löytää ominaisuuksia, jotka tekisivät siitä selvästi kilpailijoitaan paremman. Puhelimet on niin loppuun asti kaluttuja vempeleitä. Mutta myönnän, että voin helpostikin olla väärässä ja iPhone on jotain ennenkokematonta. Nähtäväksi jää. Samoin kuin sen todellinen menestyskin.

  2. Tulkintani on, että ko. tutkimus mittaa Apple iPhone hypetyksen ja WOW-efektin tehoa. En usko, että se muuttaa puheen tai tekstarin sisällön laatua. Musiikin laatu ja kuvien kiinnostavuus riippuu suuremmassa määrin tekijöistä, mutta nosta tietenkin hattua sumutuksen ammattilaisille.

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Ändern )

Google+ Foto

Du kommentierst mit Deinem Google+-Konto. Abmelden /  Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden /  Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Ändern )

Verbinde mit %s