Telkkarin katselu > Ihmisen työaika

KATSELUUN ENEMMÄN KUIN TYÖNTEKOON

Keskiverto amerikkalainen katselee telkkaria neljä tuntia vuorokaudessa. Tämä vastaa kahden pitkän elokuvan katsomista joka ikinen päivä. Elämän aikainen TV:n katseluaika on 116 800 tuntia verrattuna 98 000 tuntia työn tekoa varten. Televisio syö enemmän aikaa kuin elämän aikainen työpanoksemme. Nämä luvut mittaavat kohtuullisen hyvin myös suomalaista todellisuutta; telkkarin katselua ja työntekoon käytettyä aikaa.

En ihmettele mainostajien kiinnostusta televisiota kohtaan. Ihmiset katsovat sitä ‚työkseen‘. Voin tässä elvistellä vähäisellä television katselulla. Meillä on telkkari vain Sotkamossa, jossa vietämme neljänneksen (kvartaalin) vuodesta, mutta Loviisassa keskitymme työn tekemiseen. Radio, Internet ja printtimedia täyttävät arkiset tietotarpeemme.

TELKKARIRIIPPUVUUDEN LUVUT YLLÄTTIVÄT

Telkkaririippuvuutemme selittyy tietenkin sillä, että aloitamme aikaisemmin, nuorempina, ja töihin menemme vasta pitkän koulutusjakson jälkeen. Telkkarin katselu jatkuu viimeiseen hengen vetoon asti; työtä tehdään nelisenkymmentä vuotta. Käytettyjen TV-tuntien määrä työmäärään verrattuna yllätti minut. „Töllötin“ on oiva nimi laitteellee, joka on nykymuotoisena YLE:n pääjohtaja Michael Jungnerin taannoisen lausunnon mukaan siirtymässä historiaan. Digitaalisuuskaan ei pelasta telkkaria? Nuoret eivät enää siitä piittaa. Tilalle tulee uusia ajan tappamisen välineitä (kännykät, ipod, mp3, internet jne.).

Ajankäyttömme uudelleen organisoituminen kiinnostaa tietenkin mainostajia ja poliitikkoja. Ranskan vaalit kertovat edelleen medioiden keskeisestä roolista kamppailussa. Sarkozy voi voittaessaan kiitellä hyviä suhteitaan media-alan johtajiin. Royal kamppailee ruohonjuuritason menetelmiä hyödyntäen (sissimarkkinointi, mielenosoitukset ja julkisuustempaukset).

MITEN SUOMESSA?

Finnpanel on suomalainen sähköisiä medioita tutkivat yksikkö. ”Suomessa on tutkittu television katselua jo vuodesta 1960 lähtien. Tuolloin tutkimukseen valitut henkilöt pitivät päiväkirjaa siitä, mitä ohjelmaa kuka kulloinkin katsoi. Päiväkirjamerkinnät tehtiin viidentoista minuutin jaksoissa. Vuonna 1987 television katselun mittaamisessa otettiin käyttöön TV-mittari, jolloin tutkimukseen osallistuvien talouksien television katselua siirryttiin mittaamaan elektronisesti sekunti sekunnilta.”

KOLME TUNTIA JA YHDEKSÄNTOISTA MINUUTTIA

Finnpanel lehdistötiedote julkaisuvapaa: 8.4.2002. ”Television katseluun käytetty aika on kasvussa. Television katselu on lisääntynyt 9 minuuttia eli noin 5 % keskimääräisenä päivänä tammi – maaliskuun aikana verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan. Eniten Tv:n katselu on lisääntynyt ikäryhmissä 15–24 v. sekä 35–44 vuoden ikäiset. 10 vuotta täyttänyt henkilö käytti tammi-maaliskuussa 2002 television katseluun keskimäärin 3 tuntia ja 19 minuuttia päivässä.

Amerikkalaiset tekevät pidempää työpäivää. Suomessa työuupumus on ahkerasti esillä medioissa. Pitäisikö huomion siirtyä telkkariuupumukseen? Informaatioähkystä puhuttiin Internetin alkuaikoina, nyt kun ihmiset ovat verkossa aamusta iltaan, tämä puhe on vaimentunut. Selittyykö sillä, että mainostajat ovat oivaltaneet, missä ihmiset viettävät aikansa ja valmistautuvat uudenlaiseen kampanjointiin. Saas nähdä. Hauskaa vappua!

Advertisements

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden / Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden / Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden / Ändern )

Google+ Foto

Du kommentierst mit Deinem Google+-Konto. Abmelden / Ändern )

Verbinde mit %s