Gartner Kaipaa IT-näkijöitä

GARTNER JA ASIAKKAAT 

Otsikoin tämän postin: Gartner Kaipaa IT-näkijöitä. Tekstiä kirjoittaessani ajatteluni painopiste muuttui. MILLAISIA IT-NÄKÖIJÖITÄ ASIAKKAAT KAIPAAVAT? Neuvoja tulee vasemmalta ja oikealta, mutta tärkeintä lienee kuitenkin visioiden rakentaminen asiakkaiden tarpeisiin tukeutuen. IT on vain väline paremman palvelun toteuttamisessa. IT auttaa, toivottavasti, yrityksen tuottavuuden parantamisessa. IT parantaa parhaimmillaan kilpailukykyä.

NÄKYJÄ TAMPEREELTA 

Tässä esimerkki mielenkiintoisesta yhteisö-hankkeesta: Pirkanmaalle syntyy laaja avoin wlan-verkko. Rakentaminen on juuri käynnistynyt, ja kaikille avoimeen käyttöön verkko avataan syksyllä. Seuraavaksi tavoitellaan laajaa joukkoa eri kokoisia yrityksiä mukaan. Luova Tampere -ohjelman vetäjä Lasse Paananen toivoo, että Langaton Tampere -verkkoyhteisö voisi muodostua merkittäväksi liikkuvan työn edistäjäksi Tampereen seudulla.

MIHIN OVAT IDEAT KADONNEET?

Gartner väittää, että IT ideat ovat jämähtäneet arkisen puuhastelun tasolla. IT-johtajia (CIO) patistetaan töihin, visioimaan ja todellisten innovaatioiden kehittämiseen. Onko IT muuttunut koneiden ja laitteiden hallinnoinniksi? Onko ohentuneilla organisaatioilla aikaa miettiä ratkaisevia läpimurtoja ja palvelu-uudistuksia?

Väitetään, että suurten IT investointien aika on ohi. Kehittäminen kohdistuu jatkossa pienempiin asioihin; järjestelmien yksityiskohtiin, mutta tulevaisuudessa pärjäävät parhaiten IT:n rohkeat uudistajat, jotka uskaltavat viedä, vääntää, kehittää palveluja uudelle tasolle.

1. Tee jotain, joka nostaa palvelun ykköseksi!

2. Tee toisin kuin muut, älä kopioi ja vilkuile muiden suuntaan (paitsi oppia varten)

3. Etsi ratkaisevasti toisenlaisia toimintamalleja: kaikkea ei ole vielä keksitty, ei tehty

4. Pienet, läpi organisaation vaikuttavat, muutoksetkin tuottavat tulosta, kun käyttö viedään loppuun asti ja laajalla rintamalla

KASVUA KONEILLA? 

”Ylimmän johdon mielestä tietotekniikka ei enää ole kasvun moottori”, toteavat Gartnerin analyytikot. Paljonko meillä puhutaan IT-palvelujen yksityiskohdista? Käydäänkö keskustelua liiaksi laite- ja järjestelmätoimittajien ehdoilla? Pitäisikö meidän tutkia IT:n menestystarinoita yritysten sisältä päin? En tarkoita liikesalaisuuksia, mutta olisi mielenkiintoista kuulla hyvistä käytännöistä ja surkeista mahalaskuista.

ORGANISAATIO, OSAAMINEN JA IHMISET 

Miten paljon vaikuttaa ostavan organisaation sitoutuminen IT-strategiaan ja uudistusten läpivientiin? Miten uuden teknologian haltuunottoa johdetaan ja manageroidaan? Onko ihmisjohtamisen osaamista riittävästi? Keskittyykö puhe koneisiin, verkkoihin ja ohjelmiin?

  • Onnistuneen IT-ratkaisun anatomia
  • Miksi onnistuttiin?
  • Mikä oli toimittajan ja mikä ostajan rooli?
  • Mikä meni pieleen?
  • Miksi?

YDINPROSESSIEN HALLINTA
Miten tämän muuttaisi selkokielelle? Yrityksen ydinprosessit, IT ja automaatio ovat työkaluja yrityksen liiketoimintastrategian toteuttamisessa. Nostaisin näiden rinnalle henkilökunnan valmennuksen ja osaamisen. CRM-käyttöönottoja on tutkittu meillä ja muualla, käyttöönotot eivät ole olleet riemujuhlaa. Monet myöntävät, että henkilöstön valmennukseen ei ole panostettu riittävästi. Sanotaan, että CRM is dead!, jolla tarkoitetaan yrityskeskeistä lähestymistapaa. Uusi määritelmä sijoittaa asiakkaan johtavaan asemaan: Clients Managing Relationships.

TAHTOTILA JA ASIAKASSUHTEET 

Ilman osaavia ihmisiä, ajattelevaa ja tahdonvoimaista organisaatiota yrityksen tavoitteet eivät toteudu. Mutta vielä tärkeämpään rooliin nostaisin asiakkaat. Mitä väliä on meidän osaamisesta, tuotteista tai palveluista, jos asiakkaat eivät ota niitä omakseen?

Tarvitaan ihmisiä, jotka näkevät kauas, mutta myös niitä, jotka osaavat pyörittää firman arkea. On huolehdittava ihmisten, organisaatioiden ja koneiden jaksamisesta. Koko koneiston kunnossapitäminen (ihmiset ja koneet) vaatii moniammatillista osaamista; ei pelkkää IT:tä ja ATK:ta.

VUOROPUHELU

Mutta, olemmeko panostaneet riittävästi asiakas-toimittaja /palvelija dialogiin? Ymmärtäväkö kännykkämme ja tietokoneemme asiakkaittemme tarpeita? Osaammeko palvella heitä CMR ajatusmallin pohjalta; ei ylhäältä alas, vaan asiakkaiden tarpeista lähtien meidän suuntaan?

It is said that in business, people are the greatest asset. It’s not just the people, but the knowledge they possess. If this is true, why aren’t businesses acting accordingly? Operations are automating and expectations are that the business can produce more with fewer and fewer people.

Acquisitions and mergers persist in our competitive, global economy. With this consolidation, people are often the first to be cut in the interest of cost reductions and improving the bottom line for shareholders.

Training and other investments in people are viewed as discretionary expenses, often rationalized away.

Lean is a focus on greater operational efficiency and continuous improvement. Some of the benefits include reduced lead times, lower operating costs and a reduction in inventory.

However, implementing lean can be a daunting task as it completely changes the way most organizations think about their business practices. That’s where caring about people and asset maintenance comes into play.

4 Kommentare zu „Gartner Kaipaa IT-näkijöitä

  1. Pelkistetysti: tarpeelliset, helppokäyttöiset, toimivat sisällöt laahaavat kaikkialla, niin julkisella puolella kuin yritysmaailmassa, tekniikan ja laitteiden kehityksestä jäljessä. Koneiden ja laitteiden hallinnointi hallitsee, varastaa ajan. Byrokratia on vain muuttanut muotoa.

  2. Niin, käytämmekö IT:tä ja atk:ta byrokratian hallitsemiseksi? Olennaisempaa olisi asiakkaita kiehtovien tuotteidn ja palvelujen esille tuominen ja niiden tilaamisen ja käytön helpottaminen.

  3. Innovointi on vähissä kun yritykset yrittävät puristaa kustannustehokkuuden maksimiin. Nykyisten järjestelmien integroinnissa ja optimoinnissa riittää työtä vielä vuosiksi. Kaikki riskiä sisältävät projektit ammutaan alas ja ennakkoa ei saada ottaa millään alueella ennen kuin business case näyttää huomattavia tuottoja. Tämä esimerkiksi hidastaa mobilisoinnin lisääntymistä organisaatioisaa.

    „Content is the king“ ajattelu ei ole vieläkään saanut tarpeeksi jalansijaa insinöörivetoisissa (IT-) yrityksissä. Ei käyttäjiä kiinnosta miten asiat tapahtuvat vaan se mitä hyötyä siitä on heille itselleen.

  4. Nyt olisi hyvät edellytykset erottautumiseen; niille, jotka uskaltavat panostaa erilaistuimiseen. Kun yleinen trendi on litistävä ja supistava(löysät pois), voisi uuteen ulottuvuuteen hakeutuva IT-kehittäjä voittaa.

    Kun valta lopulta on joka tapauksessa asiakkailla, on mahdollista, että „vähän contentia asiakkailleen tuottava ja tarjoava“ ei saa oikeaa kuvaa kokonaishyödyistä.

    Jokainen kalastaja tietää, että mato koukussa kalastaa paremmin kuin kiiltävä, paljas teräskoukku.

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Ändern )

Google Foto

Du kommentierst mit Deinem Google-Konto. Abmelden /  Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden /  Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Ändern )

Verbinde mit %s