Mitä 3G Palveluja Emme Osta?

3G OSTETAAN, EI PALVELUITA

Näin kirjoittaa Taloussanomat: ”Telia-Sonera myös sanoi, että vaikka ihmiset ovat ottaneet käyttöön 3g-kännyköitä ja -liittymiä, he eivät ole varsinaisesti innostuneet käyttämään 3g-palveluita. Eikä Elisankaan lukujen perusteella 3g ole vielä tehnyt läpimurtoaan. Vasta reilut 10 prosenttia Suomen kännyköistä on 3g-puhelimia. Elisa ei kuitenkaan suunnittele muutoksia kytkykauppamalliinsa.”

MIKSI 3G PALVELUT EIVÄT KIINNOSTA?

Mitkä palvelut? Kukan on yrittänyt myydä 3G palveluja? Mikä niistä on jäänyt huomaamatta? Operaattoreiden mainokset eivät korosta palveluita. PR ja mainonta kyntää edelleen tuotekeskeistä peltoa. Nokian uusin hitti on N 95, mutta palvelut, ei niitä näy: tuotteiden ominaisuudet listataan, ei palveluja. Mitä uutta on sähköpostissa? Lisää spämiä kännykkäänkö? Tekstiviesti on edelleen kätevä, lähetän tekstarini tietokoneelta. Musiikin kuunteleminen kännykältä syö puhelimen patteria, käytän mieluummin erillistä MP3 soitinta podcastien kuunteluun. Lataan mielenkiintoisia ohjelmia Internetistä; jopa radio-ohjelmia.

MAINOSMIESTEN LUOVUUS

Onko mainosmiesten luovuus on tärvelty poliittisen mainonnan kehittämiseen? En minä keksi järkeviä tai tiedostamattomia syitä kännykkäpalveluiden käytön lisäämiseksi. En kirjoita jurnuttaakseni käyttöä vastaan, mutta en keksi palveluluettelosta teemaa tai formaattia, joka muuuttaisi verkottunutta ajankäyttöäni. Siirrään entistä enemmän työnteostani ja tiedonhankinnastani verkkoon. Mitä voisin tehdä kännykälläni? Kertokaa kätevästä kännykkäpohjaisesta CRM-sovelluksesta; jotain uutta. Kuka tarjoaa? Mitä? Mitä maksaa? Millainen ROI?

3G PALVELUINNOVAATIOT

Jutellaan niistä. Mitä uutta voisimme tehdä kännyköillämme? Olin aikoinaan innostunut Visualradiosta. Odotin sen tuloa, kuvittelin sitä uudenlaiseksi, uuden sisällön jakelukanavaksi. Nyt tiedän, että tarjolla on sitä samaa Yleä, MTV:tä ja Nelosta, jota en muutenkaan katsele. Radio-ohjelmatkin tulevat vanhoista putkista. Parasta YLE:ssä on viidenkymmenen vuoden takainen kierrätyskama. Se tuntuu uudelta ja kiinnostavalta. Haluaisin digitaalikanaville uusia, tuoreita, innostavia, osaavia, riippumattomia (independent) tuottajia, jotka kertoisivat uusia digitaalisia tarinoita.

HUUBERIN JÄLKELÄISET

Kirjoittaessani huomasin, miten seisovassa vedessä palvelujen uudistuminen on maassamme. Top-down, ylhältä alas tiedotusopin aikakausi on ohi. Tarvitsemme 3G palveluita, jotka välittävät monelta monelle jotain sellaista, johon nämä nykyiset tuotantomallit eivät yllä. Mitä mieltä olette? Koska kansa ottaa vallan 3G:stä? Tekstarivallankumous tapahtui vahingossa ja nuorison keskuudessa, levisi sieltä tuulipukukansan syvien rivien käyttöön. Tuleva 3G applikaatio löytää tiensä kansalaisten suosioon samalla tavalla. Yllättyisin, jos Elisa ja Sonera pystyisivät kehittämänään laajaleviikisiä koko kansan palveluja. Operaattorit ovat putkifirmoja: Huberin jälkeläisiä.

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Ändern )

Google Foto

Du kommentierst mit Deinem Google-Konto. Abmelden /  Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden /  Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Ändern )

Verbinde mit %s