Google Bränditaivaan Kirkkain Tähti

OLEMME HAKENEET GOOGLEN YKKÖSEKSI

Asiakkaat sen tekevät. Olemme päivittäin tekemisissä Googlen kanssa, nettiriippuvuuten asti. Google nousi seitsemänneltä sijalta ykköseksi markkinatutkimusyhtiö Millward Brownin vuosittaisessa bränditutkimuksessa. Amerikkalainen hakujätti tekee hyvää tulosta, ostaa profiilia korottavia ja palveluaan laajentavia yrityksiä. Google on nyt noussut bränditaivaan kirkkaimmaksi tähdeksi. Näitä brändimittareita on useita, mutta Googlen nousu näkyy ja tuntuu monella tavalla. En ihmettele Microsoftin laskua. Applekin pärjää hyvin: CEO Steven Jobs on tehnyt hyvää työtä.

MICROSOFT TIPAHTI KOLMANNEKSI

Viime vuoden (2006) valovoimaisin Microsoft putosi kolmanneksi. Pörssiarvolla mitattuna (Market Value) Microsot on edelleen lähes kaksi kertaa Googlea arvokkaampi yritys. Millward Brownin mukaan Google melkein tuplasi brändinsä arvon viime vuoden aikana. Toinen kova nousija oli Apple, joka ponnahti 13 sijaa ylemmäksi 16:nneksi. Apple jää kuitenkin Nokian taakse. Microsoftin brändiarvo laski Windows Vistan julkaisemisesta huolimatta 11 prosenttia.

  • Microsoft United States Software & services 41.36 13.06 67.26 279.02

NOKIA ON EUROOPAN VALOVOIMAISIN YRITYS

Eurooppalaisyhtiöistä korkeimmalla sijoittui Nokia. Se nousi kaksi pykälää 12:nneksi. Hyvä Suomi. Paras ei-amerikkalainen yhtiö listalla oli viidenneksi sijoittunut China Mobile. Millward Brownin mukaan aasialaisyritysten nousu onkin yksi tämän hetken suurista trendeistä. Olisi mielenkiintoista Saada Kiina-asiantuntijaltamme luettelo Kiinan kovimmista brändeistä.

USEITA BRÄNDILUOKITTELIJOITA

Tunnetuin brändirankkaus lienee Business Week -lehden tekemä. Sen viimevuotisen listan kärki oli Coca-Cola, Microsoft ja IBM. Nokia sijoittui kuudenneksi.

Arvokkaimmat brändit BRANDZ Top 100 -raportin mukaan
Sija Brändi Brändin arvo milj. $ arvon muutos
1 Google 66 77%
2 GE (General Electric) 62 11%
3 Microsoft 55 -11%
4 Coca-Cola 44 7%
5 China Mobile 41 5%
6 Marlboro 39 2%
7 Wal-Mart 37 2%
8 Citi 34 9%
9 IBM 34 -7%
10 Toyota 33 11%
Lähde: Millward Brown

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Ändern )

Google Foto

Du kommentierst mit Deinem Google-Konto. Abmelden /  Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden /  Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Ändern )

Verbinde mit %s