Jauhaako Web 2.0 tyhjää säkkiä?

SAN FRANSISCO CALLING

San Franciscossa käynnistyi sunnuntaina 15.4.2007, ennakkoon kovasti kohistu ja digitaalisesta jäsentämisestä vastaavien ja sisältöjen sorvaamisesta leipänsä hankkivien keskuudessa odotettu Web 2.0. Expo lähti liikkeelle workshopien ja Ignite-session voimalla. Väkeä on pilvin pimein ja User Generated Content Self Made Pulblisher porukoille tarjotaan taas uusia työkaluja, ideoita, alustoja, ominaisuuksia ja ajanviete-
mahdollisuuksia.

Osallistujia 11 000

Olen seurannut tapahtumaa, lukenut blogeja, seurannut suoria videolähetyksiä ja yrittänyt hahmottaa uutuuksien merkitystä. Mietin mielessäni, miten Yahoon, Googlen, Microsoftin, mediakeisareiden ja mobiilifirmojen rahat riittävät kaikkien tarjolla olevien innovaattoreiden ostamiseen?

VANHAA PUUROA VAAHTERASIIRAPILLA

Tuntuu siltä, että tarjolla on vanhaa puuroa, jota on terästetty sokerilla ja siirapilla. Yritän kytkeä Expon tarjontaa suomalaiseen todellisuuteen. Web 2.0 on meillä jäänyt pienen piirin leikkikentäksi. Tarkastelen asiaa soveltajana, työkalujen testaajana. Tarvitsemmeko kaikkea sitä, mitä keksitään? Tuleeko luovasta taloudesta runsauden sarvi, joka tuottaa uutta, uutta, uutta, uutta, joka ei ehdi demoa ja testipenkkiä pidemmälle?

Web 2.0 on käsitteenä sopivan epämääräinen, joten sen alle mahtuu mtä vaan. Yleisellä tasolla Web 2.0:lla tarkoitetaan entistä helpompia ja interaktiivisempia internet sovelluksia. Blogit kuuluvat tähän joukkoon. En lähde luettelemaan Web 2.0 yrityksiä, en luokittelemaan kaikkia sovelluksia. Yritän miettiä, mitä hyötyä minulle olisi Twitteristä tai entistä interaktiivisemmista palveluista? Onko aikaa työkalupakin laajentamiseen? Miten paljon tulen käyttämään videota tulevaisuudessa? Tulenko julkaisemaan omia video-ohjelmia? Onko markkinoilla tilaa suomalaiselle miespuoliselle Rocketboomille? Ehkä, mutta en aio sotkeutua siihen.

GOOGLEN DOC, SPREADSHEET JA POWERPOINT

Google tuo nettipohjaisen Powerpointin Spreadsheet (Excel) ja New Document (Word) rinnalle. Nämä ovat merkittäviä työkaluja. Käytän Gmailia, useita Messaging alustoja, Skypeä, blogeja, kalentereita ja Wikeiä. Kirjoitan foorumeissa, julkaisen useita blogeja. Olen tuottanut Podcasteja. Käytän perinteistä Web 1.0 sovelluksia työhevosena tiedonsiirrossa. Testaan näitä, jotta voisime suositella asiakkaillemme järkeviä ja tehokkuutta lisääviä työkaluja.

PYHÄ YKSINKERTAISUUS KUNNIAAN

Suurin osa tarvitsee entistä vähemmän uutta. Monet peruskäyttäjät hyötyvät eniten vaihtoehtojen vähentämisestä. Web 2.0 konsolidoituminen odottanee nurkan takana. Bloggaajien määrä ei kasva entiseen vauhtiin. Hylättyjä blogeja on kohta enemmän kuin kesäkissoja koulujen alkamisen aikana.

Mitä mieltä olette? Mikä on Webin Next Big Thing? Nouseeko pyhä yksinkertaisuus kunniaan?

4 Kommentare zu „Jauhaako Web 2.0 tyhjää säkkiä?

  1. Web 2.0 on periaatteessa hienoa juttu – onhan se myös TIME-lehden vuoden „mies“. Kysymyksesi on silti aiheellinen – mitä seuraavaksi?

    Luulen, että interaktiivinen webbi vähitellen kaipaa jonkinlaisia Yahooita tai Googleja, jotka jollakin kriteerillä perkaavat valtavasta aineiston massasta sellaista, jota lukija oikeasti hakee. Monista keskustelufoorumeista on tullut aivan selvästi „webbigraffitteja“, so. töhrintää, jossa on kiva vain häiriköidä nimimerkin, tagin, suojissa.

    Uskon, että seuraava askel onkin, että joku kehittää tällaisia portaaleja rahoittaa sitten bannereilla tai muilla mainoksilla toimintansa, mutta saa ilmaista materiaalia lukijoilta, jota sitten vain ryhmittelee eri otsikoiden alle. Mutta samalla takaa jonkinlaisen tason. Liiaalinen „demokratia“, jossa jokainen saa kirjoittaa mitä sylki suuhun tuo vain karkoittaa asialliset kirjoittajat – ja kauan sitä ennen jo lukijatkin!

  2. Luovuuden, kaaoksen ja ultravapauden jatkeeksi struktuuria ja järjestystä. Toki luova destruktio jatkuu, mutta peruskäyttäjät saavat selkeämpiä palveluita. Pidän itse Web 2.0 kehityksestä ja työkaluista. Pohdin asiaa enemmistön kannalta. Monet eivät ole kuulleet Web 2.0, käyttävät silti sujuvast blogeja, skypeä, IM ja YouTubea.

  3. Arvaan seuraavan webissä tapahtuvan „next big thingin“ olevan jotakin enemmän työkalujen käyttöön kuin uusiin työkaluihin liittyvää.

    Itse olen jo olemassa olevien työkalujen avulla oikeasti siirtymässä paikasta riippumattomaan kommunikointiin, kuten itsekin huomasit ollessani tuolla Lähi-Idässä.

    Seuraavaksi uskon ryhmien ja yhteisöjen kommunikoinnin vahvistumiseen ja aktivoitumiseen.

    Jonkun pitäisi vaan keksiä moiselle nimi, sitten muutama artikkeli ja uusi „hype“ on valmis.

  4. Hyvä pointti, eli nykyisiä työkaluja parannetaan, käytettävyys paranee ja ryhmäkäyttö yleistyy. Pidän tätä järkevänä kehityksenä. Varmaan uuttakin tulee, mutta rajasa kaikella. 24 h.

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Ändern )

Google Foto

Du kommentierst mit Deinem Google-Konto. Abmelden /  Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden /  Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Ändern )

Verbinde mit %s