Kannattaako Corporate Bloggaaminen?

Kannattaako Corporate Bloggaaminen? Amerikkalaisia suuryrityksiä kiinnostaa bloggaamisen ROI. Blogin aloittaminen onnistuu pienellä vaivalla. Suuryritykset joutuvat tietenkin panostamaan tekniikkaan, ohjelmiin ja alustoihin. Pieni yritys pääsee käyntiin käytännöllisesti nolla budjetilla. Aika on kuitenkin rahaa. Joten se on huomioitava pienessäkin yrityksessä. Kirjoittaminen on kuitenkin vaativa laji. Miten firman CEO onnistuu vetämään lukijoita blogilleen?

MIKÄ TILANNE (F)INNOLANDIASSA?

En ole tutkinut suomalaisten suuryritysten bloggausta. Yleisvaikutelmana on, että pieni on se pääjohtajien piiri, joilla on aikaa, rohkeutta ja viitseliäisyyttä bloggaamiseen. Finnairin pääjohtaja lienee yksi heistä. Olen ohimennen kuullut muistakin. IT-firmoissa blogataan. Onko kukaan laatinut listaa bloggaavista pomoista?

  1. Corporate blogging on amerikkalainen ilmiö
  2. Nokia oivalsi blogien käytön varhain
  3. F-Secure
  4. Finnair
  5. Vapo

“Calculating the ROI of blogging; one issue that keeps coming up over and over again is how to measure the ROI of blogs,” kirjoittaa Charlene Li, Forrester Research. Hän ja Chloe Stromberg ovat tutkineet aihetta.

Onko bloggaamisesta hyötyä busineksen kannalta? Yritän paneutua heidän [Forrester] argumentointiinsa. Pystyvätkö tutkijat kvantifoimaan hyötyjä? Tutkimuksen lähtökohtana oli tietoisuus kvantifioinnin vaikeudesta. He lähestyvät asiaa rinnastuksilla ja vertauksilla. Ilmeisen vaikeata on asentaa tulosmittaria firman talousosastolle, joka laskisi klikkauksien ja silmämunapyöritysten hyödyt oikein.

Onnistuuko yrityskuvan rakentaminen blogien avulla? Millaisia viestejä blogeilla voidaan välittää suuntaan jos toiseen [vuorovaikutteisuus]?

1. Miten yritykset mittaavat PR:n taloudellisia vaikutuksia?

1. return on impressions; [montako silmäparia lukee blogiasi?]

2. return on media impact (akin to market mix modeling); [media lukee]

3. return on target influence; and [kohderyhmälle uutta tietoa]

4. return on earned media [miten mediat reagoivat, kirjoittavat, uutisoivat?]

2. Consumer self-education [Asiakkaa oppivat omaehtoisesti tuotteista; ei myyntipuhetta]

3. Greater visibility in search results [Parempi näkyvyys hakukoneilla]

4. Lower the cost of public relations [Säästöjä syntyy PR-kustannuksissa]

5. Reach an enthusiast community [Pääsy suoraan yhteyteen ja vuoropuheluun innostuneiden yhteisöjen kanssa tuottaa]

6. Address criticisms on other blogs/news stories [Mitä yritys saa irti muiden blogeista?]

7. More responsive to consumer concerns [Vuorovaikutustaitojen kehittyminen]

8. Improve employee innovation and productivity [Parantaa työntekijöiden innovointia ja tuottavuutta]

9. Improved stock price with greater visibility into the organization [Myönteinen vaikutus pörssikurssiin, kun sijoittajat saavat tarkempaa tietoa yrityksen sisäisestä toiminnasta]

  • Blogging
  • Podcasting
  • Conferencing
  • Trade Shows
Jet Blue Airlines CEO:lla on blogi, jonka nimi on Flight Blog. Hän ei ole kirjoittanut mitään pitkään aikaan. Monet pääjohtajat luopuvat bloggaamisesta, jos tapahtuu jotain dramaattista. JBS:llä oli vaikeuksia ja kirjoittaminen pysähtyi pitkäksi aikaa. Asiantuntijoiden mielestä tämä ei ole viisasta.

  • Kommunikoi yleisön kanssa
  • Helppo kommunikoida asiakkaiden ja yleisön kanssa kriisitilanteessa
  • Lentoyhtiön on kerrottava myös vaikeista tilanteista ja ratkaisun kehityksestä

Asian suodattaminen lehdistön kautta mielletään USA:ssa pakoiluksi.

6 Kommentare zu „Kannattaako Corporate Bloggaaminen?

  1. Olen yllättynyt bloggaamisen hitaasta yleistymisestä johtoportaassa. Seuraamme amerikkalaisia malleja monessa. Olemme innostuneita vempaitten hankkijoita ja uuden teknologian testaajia, mutta, onko kirjoittaminen vaikea laji? Tunnistan aiheeseen liittyvää arkutta ja pelkoa johtoportaissa. Corporate bloggaaminen on oma alalajinsa ja vaatii tietenkin selketä ohjeet tekemiselle, koska verkossa meno voi olla myös julmaa. Yrityksiä ja tuotteita ei aina käsitellä silkkihansikkain. Olen itse kirjoittanut paljon ja kauan, mutta en juurikaan ole joutunut ilkeiden hyökkäysten kohteeksi.

  2. Odotinkin jo, että edes joku kommentoisi.

    Se, että tykkää vempaimista ja se, että asettaa itsensä „peruuttamattomasti“ alastomaksi asiakkaaseen tai suureen yleisöön nähden on kyllä kaksi täysin erilaista ominaisuutta. Ja mielestäni varovainen kannattaa ollakin. Aina kannattaa ensin miettiä toiminnan haittavaikutukset.

    Blogaaminen on toki tulevaisuutta. En usko, että kehitystä siltä osin, ainakaan helposti, saisi tekemättömäksi. Mutta ei se vielä ole yritysten nykypäivää. Ei täällä meillä. Olisiko meillä jo niin progressiivinen johto – esimerkiksi – joka hyväksyy ajatuksen, että joku alemmalla hierarkiatasolla voisi blogissa esitellä yrityksen toiminnan kannalta kriittisiä mielipiteitä? Enpä usko. Olisiko meillä niin vastuullinen työntekijäkunta – esimerkiksi – joka kiihtyneessä konfliktitilanteessa osaisi vastustaa kiusausta….? Enpä usko. Mutta siihen me tulemme menemään, jos kaikki menee hyvin. Joten siihen olisi syytä oppia? Eikö?

    Se kyllä edellyttää kaikilta äärimmäisen paljon kypsyyttä, jota en vielä ainakaan osaa nähdä.

  3. Olemme tässä suhteessa kohta 5-10 vuotta USA jäljessä. Microsoftissa on tuhansia bloggaajia, se on osa yleisesti hyäksyttyä vuorovaikutusta: tuotekehityksestä tuotteiden ylläpitoon ja asiakaspalveluun. Corporate blogginingilla on monta funktiota

    * Tuotekehitys
    * Uudet ideat
    * Asiakaslähtöinen tuotekehitys
    * Myynti
    * PR
    * Lehdistösuhteet
    * Asiakassuhteet
    * Käyttökoulutus
    * Neuvonta
    * Asiakaspalaute
    * Tuotteiden testaus
    * Third party testit
    * CEO
    * CTO
    * CIO
    * Jne

    Kenttää riittää

  4. USAssa on varmasti muutakin, josta olemme jäljessä, enemmänkin. Onneksi myös asioita, joissa olemme edellä. USAssa on esimerkiksi ylivertainen keskustelu- jopa väittelykulttuuri. Meillä vasta opetellaan. Meillä ehkä sittenkin halutaan keskittyä tekemiseen ja tuloksiin („insinöörimäisesti ajatellen“) ei siihen, että parleerataan tai siihen miltä asia tai „minä itse“ näyttää. Mutta globalisaation myötä meidän on varmasti syytä oppia nopeasti. Avoimuus ja vuorovaikutus ja väittely on voima ei heikkous, mahdollisuus ei uhka.

  5. Ajattelin käynnistää jännittävän dekkarihomman, jolla ryhdyn etsimään business-, corporate- ja entrepreneurial blogs from Finland. Yritän löytää jonkun korkealla profiililla toimivan yrittäjäbloggaajan. Katsotaan, mitä verkosta löytyy. Ideana on nimenomaan yritys-, asiakas- ja yhteistyövuorvaikutuksen parnataminen.

    * Avoin
    * Läpinäkyvä
    * Aidosti omalla äänellä puhuva
    * Miten tuoreesti ja kiinnostavasti blogia kirjoitetaan?
    * Miten usein blogia kirjoitetaan

    Katsotaan, mitä löytyy

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Ändern )

Google Foto

Du kommentierst mit Deinem Google-Konto. Abmelden /  Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden /  Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Ändern )

Verbinde mit %s