Mikael Jungner: Televisio katoaa!

Mikael Jungner: Televisio katoaa. Sanatarkka lainaus HBL 26.3.2007: “Om tio år finns inga tv-kanaler.” Olen Jungnerin kanssa samaa mieltä. Perinteinen telkkari katoaa ja Internet tunkee työ-, makuu- ja olohuoneeseen. Meillä Irja tekee usein kotitöitä kannettavallaan keittiössäkin. Elämä jatkuu hellaan ja läppärin välillä. Perunat kiehuvat, sikanauta kypsyy ja porkkanoiden kuorinta ja salaatin laitto on annettu keittiöapulaiselle; minulle.

Takaisin kymmenen vuoden takaiseen telkkariin, jota ei enää ehkä ole. Mielenkiintoisin sisältötuotannon ja jakelun kehitys keskittyy verkkoon. Internetin vahvuus on niin valtava, että YLE:n kokoisella yrityksellä ei ole keinoja taistella muutosta vastaan.

YLE organisaationa ehkä jää, mutta ohjelmien jakelu ei enää tapahdu maa-asemien kautta. Ohjelmat heivataan koteihin, toimistoihin ja matkalaitteisiin Internetin kautta. YouTube on jo keskuudessamme. Näitä ilmiöitä tulee lisää.

HBL artikkelin kirjoittajan Tiina Räisän mielestä, ”Jungners uttalande är häpnadsväckande nyheter, med tanke på att det är endast några månader kvar till att alla tv-kanaler ska gå över till att sända i det digitala nätverket.”

Suomalainen DigiTV syntyi aikana, jolloin Nokia tavoitteli itselleen asemaa kotimaisessa mediakentässä. Nokian mielenkiinto on laantunut ja interaktiivisista piirteistä on ainakin osittain luovuttu.

Mikael Jungner toteaa, että digitalisointi jää historiaan viimeisenä kansallisena mediaprojektina, johon YLE osallistuu. Mikkihiirellä ei ole varaa leikitellä Väiski Vemmelsäärtä.. YLE joutuu tulevaisuudessa kamppailemaan useita mörköjä vastaan.

  1. Sisältö
  2. Talous
  3. Teknologia

Jungner epäilee myös mobilitelkkarin läpimurtoa. Muitakin murheita riittää. Miten suomalaiset mediaformaatit voisivat löydä itsensä läpi globaalissa jakelussa? Tarjoammeko YouTubeen Tupla ja kuitti ohjelmaa? Markus – setä Podcasteja? Mikael Jungner haluaisi myös toppuutella media-alan koulutusta. Media-alan seksikkyys vetää väkeä koulun penkille, mutta duunipaikan saaminen on paljon vaikeampaa. Jungnerin mielestä alan väkeä ylikoulutetaan.

  1. Analogisen ja digitaalisen kanavan rinnakkainen ylläpito tulee YLE:lle kalliiksi
  2. Onko tulossa lisää irtisanomisia?
  3. YLE:llä on 3 300 työntekijää
  4. Miten kauan katsojat maksavat lisenssimaksuja?
  5. Jos muut tulolähteet kuihtuvat, on YLE jälleen saneerauskierteessä
  6. Sisältötuotannon volymi saattaa supistua

Tässäkö potentiaalinen kilpailija? YLE joutuu kamppailemaan tuhansia tai miljoonia sisätötuottajia vastaan. Mediakentän pirstoutuminen jokapojan ja -tytön leikkikentäksi on käynnistynyt. Loppua ei ole näköpiirissä.

7 Kommentare zu „Mikael Jungner: Televisio katoaa!

  1. Käytettävyys ratkaisee.

    Mielestäni televisio ei tule katoamaan käsitteenä. Se voi muuttaa muotoaan teknologisesta näkökulmasta, mutta se ei tule katoamaan. Jakelutapa voi muuttua, mutta televisio käsitteenä tulee jäämään. Se johtuu puhtaasti käytettävyydestä. Kuluttajat haluavat laitteita, jotka toimivat yksinkertaisesti ja selvästi. Niin kauan kuin halutessa katsoa televisiota, pitää käynnistää tietokone ja tapella asetusten kanssa, ei nettipohjaiset ratkaisut tule toimimaan. Meillä on jo IPTV (Maxinetti), mutta toistaiseksi infrastruktuurin laadusta johtuen esimerkiksi netin ja IPTVn samanaikainen käyttö on takkuavaa pahimmillaan. Vaikka nämä infrastruktuuriongelmat jatkossa voidaan ratkaistakin, on kyse helposta ja toimivasta ratkaisusta. Kuluttaja haluaa laittaa television päälle ja samantien sieltä pitää tulla ohjelmaa ilman häiriötä. Tällä hetkellä meillä on hienoja digiboxeja, jotka tallentavat ja aikasiirtävät kanavasisältöä, mutta jo pelkästään näiden laitteiden toimimiseen yksinkertaisesti ja varmasti saaminen tuntuu olevan erittäin haasteellista. Simplicity is the key.

    Sanomalehdet ovat vielä täällä, vaikka vuosikymmeniä on jokainen voinut toimittaa omia julkaisujaan. Sanomalehdet ovat vielä täällä, vaikka jo pari vuosikymmentä kuka tahansa on voinut julkaista mitä haluaa internetissä. Radio on vielä täällä, vaikka internetissä on voinut jo yli kymmenen vuotta striimata omia radiokanaviaan. Sisällöntuottajia varten tarvitaan tehokas, yksinkertainen ja toimiva jakelukanava.

    Laitteet konvergoituvat, mutta televisiotoiminnallisuus tulee pysymään, oli kyse sitten live streamista tai VODista. Mediakenttä tulee fragmentoitumaan sisällöntuottajien lisääntyessä, mikä mahdollistaa entistä räätälöitydymmän tarjonnan kriittiselle kuluttajalle. Valinnanvara tulee lisääntymään. YouTube on tällä hetkellä se hype-ilmiö, mutta se tulee laantumaan. Kohta jokaiselle keskustelupalstalla on mahdollisuus luoda omia videosivustojaan levykapasiteetin ja hosting-palveluiden hinnan jatkaessa laskua. YouTube-tyylisiä palveluita putkahtelee ympäri maailman lokalisoituina versioina; City-lehdellä on omansa ja muissa pohjoismaissa jopa TV:ssä mainostetaan vastaavia palveluita. Nämä uudet vastaavat palvelut laimentavat YouTuben hypeä ja YouTube jää elämään vahvana brändinä muiden kilpailijoiden joukossa, aivan kuin Amazon, Ebay ja Google ovat tehneet.

    YouTuben voima ja heikkous on sen yhteisöllisyys. Sen yhteisö tuottaa sisällön, mutta samalla siellä ei ole minkäänlaista laatukontrollia, ei sisällön eikä teknisen laadun osalta. Kuka haluaisi katsoa parhaaseen katseluaikaan YouTube-tyyliin tuotettua sisältöä, jossa ohjelmien kesto, laatu ja aihe vaihtuvat täysin satunnaisesti. Ihminen on kuitenkin rutiinien orja, ja pyrkii rakentamaan elämäänsä tietyn rytmin. Keskitetty sisällön ohjelmointi tarjoaa tätä. Sisältö on ennalta harkittu ja laatu on varmistettu.

    YLE tulee olemaan suurien muutoksien edessä, mikä on vain positiivista, mutta se tulee silti olemaan Suomen (lokaali)markkinoilla vahva toimija. Uskon, että YLE tulee tilaamaan, tuottamaan ja ohjelmoimaan sisältöä riippumatta jakelutavasta. Lisäksi uskon, että jakelukanavien määrän kasvaessa, massaräätälöinnin lisääntyessä media-alalla tulee olemaan enemmän työpaikkoja. Se kuitenkin pitää arvioida, onko Suomessa tarvittavan suuri kuluttajamassa kantamaan tätä kehitystä kustannustehokkaasti.

  2. Otsikkoni olis provosoiva, olet oikeassa. Mielestäni Jungner tarkoitti, mitä sinä selvensit. Mielenkiintoisinta linee portinvartijoiden väheneminen, joka johtaa laadun hajoamiseen, mutta toisaalta suuret katastrofit (Tsunami ja Christina) ovat osoittaneet kansalaisjournalismin voiman.

    * Tarvitaan kokoavia portaaleja
    * Presso on esimerkki tällaisesta
    * Gatekeepereitä voi tietenkin olla, mutta Youtubeen tulee niin paljon tavara, että eivät ehdi valvoa
    * YouTube reagoi jälkijättöisesti

    Kansallinen media

    * Ryhmittyy uudella tavalla
    * Hesari joutuu lähtemään Seiskan reviirille (esim. Merikukka ja Vanhanen)
    * Viihteellistymisen ja asiallisuuden ristiriita
    * Onko Informatiivinen TV dead?
    * Toisaalta Internet on erittäin informatiivinen parhaimmillaan

  3. Kansalaisjournalismi tulee varmaan vahvasti jatkossakin pitämään (tämän hetken) valtaapitävät media kurissa, tasapainottamalla näkemyksiä ja informaation laatua.

    * Kyllä, kansallinen media joutuu uudelleen organisoimaan itsensä ja se ei tule olemaan helppoa. YLEn kaltainen byrokratia- ja hierarkiadinosaurus tulee olemaan kovien aikojen edessä.

    * Hesarin tarvitse lähteä Seiskan reviirille (mitä jo nyt valitettavasti kuitenkin tapahtuu). Sisältölähteiden määrän kasvaessa korostuu laadun ja uskottavuuden määrä. Tässä pelissä (vanhat,) vahvat brändit voittavat helposti, kunnes joku uusi brändi todistaa laatunsa. Jos Hesari on tuottanut laatusisältöä viimeiset vuosikymmenet, se varmaan tuottaa sitä jatkossakin. Miksi uskoisin johonkin uuteen sisällöntuottajaan, sillä tämän tarkoitusperiä ja laatua ei ole todistettu. Homma toimii kuten Ebayssa; hoidat transaktiot hyvin ja saat suosituspisteitä muilta käyttäjiltä. Tätä kautta myös uusilla pelaajilla on mahdollisuus onnistua tällä kentällä.

    * Informatiivinen TV ei tule olemaan dead, sillä mitä enemmän hömppää on tarjolla, sitä voimakkaammin ihmiset haluavat myös puhdasta faktuaalista tietoa. Kun kyse on massoista, on asioilla tapana tasapainottaa itsensä. Eihän sitä jaksa pullamössöäkään joka päivä syödä, välillä tekee mieli hapanleipää…

  4. Kansalaisjournalismi monipuolistuu ja tarkentuu = olen samaa mieltä.

    YLE joutuu kovaan paineeseen, laitoksen muutaminen norsunluutornista asiakaslähtöiseksi on iso urakka. Pitkä ja turvattu toimintakulttuuri vaikeuttaa muutosta.

    Hesari on vielä vahvoilla, mutta kamppailu silmäpareista kiristyy.

    Olen samaa mieltä infotelkasta, vaikka katson televisiota erittäin vähän. Mun TV on Internet; tarkoittaa teidonhakukanava, TV on vain ajanvieteväline, jos on aikaa katsella.

  5. Kun en tekniikkaa suuremmin hallitse, en ihmettelisi, vaikka otsikon näkemys totetuisi:
    1) Boxit kalliita
    2) Äitini joutui hankkimaan uuden television. Kaukosäätimessä nappeja niin peevelisti. Teksti-TV päälle ja pois päältä eri napeilla. Vanhalla ihmisellä vaarana joutua nappien kanssa väärään „tilaan“, jonka seurauksena kokee jumiutumisen. Kyllä hiiri on kätevämpi.
    3) Juttelin 50-vuotiaan naisen kanssa, jolla ei mitään kokemusta PC:stä ja ihmetteli digi-TV:tä. Sanoin suoraan, että kyllä PC:n käyttö pitää opetella, sinnehän terveyspalvelutkin menevät. Kehotin tältä pohjalta miettimään PC:tä ensin ja digi-TV:tä vasta sitten.

  6. Sisältölähteiden määrän kasvun myötä on sisällöllistä ja teknistä laatua hankalampi kontrolloida ja kuluttajan kannalta vielä vaikeampi arvioida. Internetin vahvuus on siinä, että sieltä löytyy paljon tietoa ja heikkous on siinä, että tiedon laatua vaikea arvioida. Kuluttajan siis pitää suhtautua erittäin kriittisesti kaikkeen tietoon ja erityisesti silloin kun se tieto tulee lähteestä, jota ei ole aikaisemmin verifioitu.

    Sisällön teknisestä laadusta kirjoitin omaan blogiini pienen huomion, jonka tein alkuviikosta.

    http://mobilecowboy.blogit.kauppalehti.fi/2007/03/27/paivan-vuodatus-devil-is-in-the-digital-details/

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Ändern )

Google Foto

Du kommentierst mit Deinem Google-Konto. Abmelden /  Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden /  Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Ändern )

Verbinde mit %s