YouTube ja Web 2.0

YOU TUBE TOI ILMAISTA MAINOSAIKAA

Google maksoi YouTube’sta 1,65 miljoonaa dollaria. Summa tuntui mahdottoman suurelta, jopa kohtuuttomalta. Puheet Web 2.0 kuplasta sai tästä kaupasta löylyä kiukaalle. Asiantuntijoiden mukaan, YouTube -kaupasta ei koitunut hakukonejätille lainkaan kustannuksia, koska oston jälkeen Googlen pörssiarvoon tuli 4 miljardin dollarin lisäys. Joten Google osti itselleen mainosaikaa maailman tiedotusvälineissä ja sai samalla 3.35 miljardia lisäarvoa julkisen kohun kautta. Googlen brändi vahvistui entisestään nuorten keskuudessa. YouTuben nuoret omistajat ovat osoittautuneet valovoimaisiksi uusyrittäjiksi, joissa on rokkistara -vetovoimaa. He pärjäävät hyvin high-tech alan promo- ja menekinedistämistilaisuuksissa. Samat sanat eBayn ostaman Skypen suhteen. Nämä mainitut uusyritykset olivat ennen miljardikauppoja elinkaarensa alkuvaiheessa. Kummankaan liikevaihdossa ei ollut hurraamista ja tilinpäätökset olivat tappiollisia. Niiden arvo tuli „meidän käyttäjien kautta“. Me olemme sankareita. We’re the new world wide web. Me voimme vaikuttaa pienten ja suurten yritysten nousuun.

TEKNOLOGIAKEHITYKSEN NOPEAN TOIMINNAN JOUKOT

High-techin julkisuuspelissä on politiikan ja taiteen tekemisen piirteitä. Enää ei tarvitse pyörittää rasvaista sorvia autotallin takaosassa kymmeniä vuosia, ennen suurta läpimurtoa. Näiden esimerkkien valossa joudutaan kirjoittamaan uusiksi tuotekehityksen ja markkinoinnin oppaita. Muistan aikoinaan lukemani artikkelin high-speed product development prosessista. Amerikkalaiset unelmatehtaat ovat keksineet tavan tuottaa maailmanluokan menestystarinoita samassa ajassa, kun meillä saadaan jonkin perustuotteen prototyyppi testipenkkiin.

ONKO IRC-GALLERIA?

Peräänkuulutin suomalaisen trenditehtaan syntyä. Olisiko suomalainen YouTube mahdollinen? IRC-galleira on yksi sellainen. Kuka tarvitsee PR-hivelyä? Kenellä on sen verran rahaa, että saa aikaan „Buzzia“ blogosphereen. IRC-galleria liitännäisineen on nuorison suosiossa. Näitä lienee muitakin. Mitä alan nuorisovaltuutetut tietävät? Missä luuraavat teknologiateollisuuden akankantokilpailuja kehittävät kulttuurisihteerit. Nuorten hömpötyksillä voi puleerata suuryrityksen ennestäänkin hohtavaa julkisivua. Milloin Nokia ilmoittaa ensimmäisestä julkisuutta tuovasta ostostaan?

„IRC-Galleria on Suomen suurin Internet-yhteisö, jota käyttää joka viikko lähes 25% suomalaisista. Palvelusta saat irti suurimman hyödyn rekisteröitymällä sen käyttäjäksi. IRC-Gallerian peruskäyttö on ilmaista, mutta halutessasi voit ostaa käyttöösi monipuolisen VIP-paketin pientä lisämaksua vastaan.“

EUROOPAN TEKNOLOGIAUSKONPUHDISTUS

Olli-Pekka Kallasvuo iPhonesta: „Jos iPhone olisi keksitty Saksassa, niin ei se olisi saanut yhtä paljon huomiota“. Mikä meitä eurooppalaisia vaivaa? Missä ovat maailmankolkkamme trenditehtaat? Miten EU nousee maailman johtavaksi tietoyhteiskunnaksi? Poliittisilla julistuksilla. Tarvitaanko Martin Luther ja Mikael Agricola? Olisiko paikallaan teknologia-uskonpuhdistus tai -vahvistus? The World Economic Forumissa, Davosissa eurooppalaiset uusyrittäjät loistivat poissaolollaan. Amerikan Web 2.0 ja internet kuohukerma oli hyvin edustettuna. Meiltä päätöspalaveriin osallistui filosofi Pekka Himanen. Luova talous toimii ainakin hänen hyväksi. Onnitteluni Himaselle!

Silicon Valley loves its buzzwords, and there’s none more popular today than Web 2.0. Unless you’re a diehard techie, though, good luck figuring out what it means. Web 2.0 technologies bear strange names like wikis, blogs, RSS, AJAX, and mashups.

Advertisements

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden / Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden / Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden / Ändern )

Google+ Foto

Du kommentierst mit Deinem Google+-Konto. Abmelden / Ändern )

Verbinde mit %s