Trenditehdas

Hyvää huomenta, parhaat suomalaiset, meillä on uusi tehtävä. 90-luvulla Suomi taapersi lamasta mobiilimaailman ja tietoyhteiskunnan mallimaaksi. Suuren maailman lehdet tulivat tänne, löysivät tekstaajat ja Nokian, havaitsivat mobiilin puhumattomuutemme ja lukuisat mobiliuuteen liittyvät nousevat yrityksemme. Suomalaisten sisukkuudesta ja kekseliäisyydestä kirjoitettiin lukuisia artikkeleita. TV-yhtiöt löysivät synkkäilmeisen kansan, tuulenpieksemistä kaupungeista (Helsinki, Oulu, Salo) Suomi kunnostautui erityisesti mobiilitrendin rakentajana. Lumen ja jään keskeltä löytyi verstaita, joissa tehtailtiin uusia ratkaisuja. Connecting People trendin todenmukaisuutta vahvistivat koululaiset ja teini-ikäiset, jotka lähettelivät välitunneilla toisilleen tekstareita: ”missä sä oot?”Nyt aloite on siirtynyt muualle. Amerikan länsirannikolla tuotetaan uusia trendejä ja killer applikaatioita liukuhihnalta. Web 2.0, MySpace, Facebook, Flickr, Google, iTune, iPod, iPhone, YouTube, Blogit, Wikit, RSS ja User Generated Content ja sadat muut ovat Pohjois-Amerikan länsirannikon hengentuotteita. Flickr on alkujaan kanadalainen (Vancouver).

Nokia tarvitsee meitä tuekseen. Näiden uusien villitysten takana on miljoonia ihmisiä, jotka ovat tuoneet lisäarvoa. YouTube ei olisi mitään ilman miljoonia käyttäjiä. Alustojen rakentajat jäisivät ikuisesti tuntemattomiksi ilman ruohonjuuritason käyttäjiä. Valta on siirtynyt kuluttajille. Maailman mahtavimmat yritykset eivät voi menestyä ilman kuluttajien ja fanien tukea. Mutta meillä ei ole tarkoitukseen sopivaa trenditehdasta. Suomen muutama tuhat bloggaajaa ei vielä kesää tee. Meitä toinen toisillemme kirjoittajia on vielä liian vähän. Meidän pitäisi keksiä yhteisö, jossa saisimme käyntiin uuden liikkeen. Tekstiviestinnän huima menestys osoittaa, että pystymme siihen. Meitä on vain promille maailman väestöstä, mutta saimme aikaan tuotteen, jota koko maailma soveltaa. Oh Lord, auta meitä löytämään the next big trend. Nokia tarvitsee meitä. USA:n markkinat kaipaavat jotain, jossa on Saunaa, Sisua, Sepalusta ja Sipeliusta.

Advertisements

4 thoughts on “Trenditehdas

  1. Se uusi löytyy nimenomaan sieltä, missä ei ole mainitsemiasi ässiä. Ne ovat vanhaa. Uusi on jotain uutta, joka tulee sektorilta, joka ei ole suoraviivaisesti pääteltävissä.

    Nokia nousi maasta, joka oli metsäteollisuuden korruptoima. Siis the very opposite. Seuraava keksintö nousee siis Nokian (ja metsän) vastakohdasta.

    Matti Raekallio sai professuurin Juillardiin. Olisiko muusikot tulevaisuutemme pelastus?

  2. Sisältöä. Uskon sisältöön, koska se kulkee verkoissa. Matomäen mielestä meidän piti tehdä vähintään hevosen kokoisia vehkeitä. Vaisalassa oltiin aikoinaan sitä mieltä, että osaaminen on sidottava johonkin kovaan: esime elektroniseen vempaimeen. Nokia toteutti tämän idean. Suomalaisen sisälllön ei välttämättä tarvitse tavoitella satojen miljoonien yleisöjä. Nightwish yms eivät ole / olleet maailman maineessa. Niiden markkinarako oli tietyn subkulttuurin sisällä.

  3. Ideoidaanpa sisältöä.

    Mitä meillä on Suomessa, mitä muualla ei ole? Saaristomeri. Järviä. Erämaata. Korpia ja suota.

    Ympätään tähän nykyajan ja tulevaisuuden tekniikka. Mitä saadaan? Virtuaalisesti tuotettu elämys, jossa eläjä vaeltaa aamu-usvaisella suolla ja kuuntelee, kuinka kuovi lähtee lentoon, näkee sen myös. Jaloissa olevat virtuaalikengät vastustavat suon verran, korvanapit siirtää äänen, lasit kuvan. Jne.

  4. Space. Tilaa. Elämäntilaa. Lebensraum. Hiljaisuutta. Metsien huminaa. Outoutta. Valoa. Varjoa. Meitä on promille maailman väestöstä. Maamme on lähes Saksan kokoinen. Luntakin on, vielä. Luonto. Olemme vasta tulleet alas puusta ja ulos metsästä. Uhoa. Sisua. Salmiakkia. Meillä tehdään hyvää lähiruokaa. Nämä asiat tuntuvat itsestäänselvyyksiltä, mutta Kiinassa ja Intiassa ei näitä herkkuja ole.

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden / Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden / Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden / Ändern )

Google+ Foto

Du kommentierst mit Deinem Google+-Konto. Abmelden / Ändern )

Verbinde mit %s